dinsdag 30 januari 2018

Monkey platters

Monkey platters...daar had écht nog nooit van gehoord! Ik las het voor het eerst op deze site. Maar vandaag een blog erover. 

In het kort gaat het hierom: je maakt een bord voor je kleintje klaar waar je allerlei soorten (gezond) etenswaar legt. Groente, (gedroogd)fruit, noten, dipsausjes, brood etc. Je biedt dit bord een aantal keer per dag aan. Op dit manier bepaald je kind zelf wat hij in zijn mond stopt, hoeveel en wanneer. Het schijnt dus dat de kinderen naar de voedingsstoffen pakken die ze op dat moment het hardst nodig hebben. 

Ik ben er zelf mee aan de slag gegaan met Sam. Puur omdat ik het interessant vond. Kan er zo van genieten als ik zie hoe een dreumes de wereld (in dit geval: eten) ontdekt. Hij was ruim een jaar toen ik ermee begon. Ik bewaarde restjes van het avondeten in koelkast en kocht wat dingen als gedroogd fruit. Het voelde als 'de ideale pleegmoeder' als ik dat bordje vol gezonds voor Sam neerzette. Sam proefde alles onbevangen, maar had al snel een hele duidelijke voorkeur. Op een gegeven moment komt er natuurlijk de klad erin. Want het kost veel tijd en dat heb je niet altijd. Zeker als je het als tussendoortjes én maaltijden op die manier gaat doen. O ja en de motivatie zakt ook als het resultaat binnen no time onder de kinderstoel ligt. 

Toch...doe ik het nog steeds. Maar lekker op mijn eigen manier! Ik heb er namelijk een groot voordeel van ontdekt. Voor de lunch maak ik nog steeds een bordje eten voor mijn pleegzoon klaar. Terwijl Sam zijn bordje leeg eet, eet ik op mijn gemak mijn bammetjes op. Onze pleegzoon is een goede eter, dus eet al genietend zijn hele bord leeg. De volgorde bepaald hij zelf. Vaak gaat eerst de kaas op en dan de rest door elkaar heen.  

Ander voordeel is dat hij redelijk gevarieerd eet. Maar het is niet zo dat hij alles lust. Rauwkost lust hij bijvoorbeeld écht niet. Dus dat leg ik ook zelden meer op zijn bord. Als ik het eet en hij vraagt erom dan krijgt hij natuurlijk. Slechte eters worden niet opeens goede eters. Sam heeft duidelijk voorkeur gekregen. Ik kan me daar tegen verzetten en ik kan het ook laten. 

Sommige dingen liggen er standaard op, als dat er niet op ligt krijg ik namelijk commentaar van hem. Hij eet altijd minimaal één boterham. Die snij ik in stukken. 
Hij wil standaard hetzelfde beleg erop. Verder is hij verzot op kaas, dus dat ligt er ook altijd op. 

Sam zit in een groeispurt: dit keer 2 boterhammen, gedroogde pruimen,
worst, kaas en stukjes banaan
Boterham met gebakken ei/spek en een hele kiwi
Boterhammetje, gehalveerde druiven, halve soepstengel en kaas
Boterham, kaas, ananas, gehalveerde druiven,
halve cracker met chocopasta
Boterham, kaas, druifjes, dadels en halve rijstwafel
Ik probeer altijd beetje aan te passen naar de eetlust van Sam. Eén boterham gaat er altijd wel in, maar soms zit hij in een groeispurt en moeten het opeens twee boterhammen zijn. Of helpt hij nog even mee mijn bord leeg te eten. 

Wat kun je op een monkey platter leggen? Wat inspiratie kun je hieronder vinden. 
Dit zijn de dingen die ik er ooit opgelegd heb (dikgedrukt zijn de dingen die Sam graag eet). Maar bekijk vooral je eigen (koel)kast. 

Groenten: erwten, wortels, paprika, komkommer, tomaatjes

Fruit: banaan, appel, peer, kiwi, druiven, ananas, mango, kersen, granaatappelpitjes, rozijnen, gedroogd fruit (pruimen, appel, nectarine, abrikozen, dadel ect)

Granen: cracker, soepstengel,rijst- of maiswafel, (koude)pasta, boterham

Vlees: koude kipfilet, vleeswaren, stukjes gehaktbal, knakworst

Vetten: noten (walnoten, cashewnoten) of notenpasta's, kaas

Overig: pure chocolade (70% of meer cacao), aardappel, rijst

Voordat je enthousiast een monkey platter gaat maken wil ik je nog één ding vertellen. Het kan een enorme bende worden onder de stoel van je kleintje. Ik nam dat voor lief en nu zijn het ondertussen alleen nog maar wat kruimels. Voorheen belandde alles wat hij niet beliefde onder zijn stoel. 

Heb jij ervaring met monkey platters?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten