vrijdag 26 januari 2018

10 tips voor dipdagen

Als vrouwen lijken we gevoeliger te zijn om depressief te raken. Soms lijkt het leven je te overspoelen. Zijn er dagen waarop de kleuren veranderd zijn in zwart en grijs. Mis je de vreugde tijdens het uitvoeren van je taken. Soms komt het door de situatie waar je in zit, maar ook hormonen kunnen depressieve gevoelens veroorzaken.


Helaas ken ik deze dagen ook. Ben ik zelfs een periode depressief geweest. Achteraf was die periode één van mijn leerzaamste tijden in mijn leven. Ik vocht om eruit te komen. En ik ben er gelukkig uit gekomen. Ik ben persoonlijk ook sterker geworden. Ik voel het wanneer ik het te zwaar heb, voorheen negeerde ik dit. Heb geleerd om ‘liever’ voor mezelf te zijn.

Graag wil ik je helpen tijdens moeilijke dagen. Mocht je je echt al een tijd depressief voelen, dan raad ik je aan om een psycholoog op te zoeken. (Tip: therapie volgen kan ook via internet) Maar voor dipdagen kunnen deze 10 tips je helpen.

1. Accepteer dat je een dipdag hebt. Accepteer dat je je depri voelt. Het is niet fijn, maar iedereen heeft een dag waarop het niet lukt om vrolijk en blijmoedig door het leven te gaan. Vandaag lukt het niet, hopelijk morgen weer een dag waarop het wel lukt om blij te zijn.

2. Wees lief voor jezelf. Ik heb vandaag mijn dag niet, maar dat is geen reden om boos te worden op mezelf. Ik had namelijk de neiging om die dag constant boos te zijn op mezelf. Boos omdat ik niet vrolijk en zingend mijn werk kon doen. Boos omdat alles zo langzaam ging. Ik had het gevoel dat ik de hele lange dag aan mezelf moest trekken. Doe de klusjes die nodig zijn. Maar ga er (als straf) geen extra taken bij doen.

3. Wat wel helpt: ga iets leuks doen! Zoek afleiding. Pas nam ik Sam mee naar de Hema om daar iets lekkers te eten en te drinken. Ik doe dat echt nooit! Maar het was zo’n grijze dag buiten en daar voel ik me spontaan depressief van worden. Een leuke activiteit pept mij op zo’n dag weer op. Het hoeft natuurlijk niet persé de Hema te zijn. Maak een feestmaaltijd klaar, ga pepernoten bakken, ga samen een spelletje doen of knutselen. Geniet van iets…

4. Kruip geen hele dag in bed of op de bank! Al zegt alles in je hoofd en lijf dat je naar bed moet. Tenzij dat je slaapgebrek hebt. Maar hou zoveel mogelijk een natuurlijk slaapritme aan. Overdag slapen en ’s nachts niet kunnen slapen, daar wordt niemand vrolijk van. Depressiviteit kan er voor zorgen dat je je enorm moe voelt, maar dat is moe in je hoofd, dat los je vaak niet op door te gaan slapen of op de bank te hangen.

5. Ga naar buiten! Buitenlucht doet je echt goed. Zeker als buiten de zon nog wil schijnen. Sam is een kereltje die ook iedere dag even naar buiten moet om zijn energie kwijt te kunnen. En zelfs op een regenachtige dag gaan we er even op uit. We smelten niet en komen vrolijk weer terug.

6. Ga je niet vol eten met ongezonde dingen. Tijdens een dipdag schreeuwt alles in mij om chocola en cola. Maar de ervaring is dat je er alleen maar meer moe en depri van wordt. Niet doen dus. Maar maak een lekkere fruitsalade voor jezelf. Verwen jezelf met iets gezonds. Of als het dan toch chocola moet worden; 70% cacao chocolade is veel gezonder. En van een kop thee wordt je lekker warm van binnen.

7. Als je echt weken lang depressief bent helpt het om een dagschema te maken. Dit heeft mij heel veel geholpen. Plan de dag voor morgen. Realistisch. Zodat je morgen ook daadwerkelijk aan de slag gaat. Zorg voor rustmomenten, zorg voor genietmomenten. Dat voorkomt dat je de dag bankhangend doorbrengt. Een dagschema kan ook helpen als je tegen de dag op ziet, dat je het overzicht mist. Zo’n schema kan je meer zelfvertrouwen geven om de dag aan te kunnen.

8. Hou een vast ritme aan. Qua eten, qua werken, qua ontspanning, qua slapen.

9. Muziek. Speel je favoriete muziek af. Maak muziek als je dat kunt. Muziek maakt je rustig en helpt je om je emoties op een rijtje te krijgen.


10. Ga geen film of televisie kijken. Op de één of andere manier ben ik er tijdens een depressieve periode nog nooit van opgeknapt. Een boek lezen daarentegen helpt wel. Betekent trouwens niet dat je helemaal niks mag kijken, maar ik ben zo iemand die op youtube het ene filmpje na het andere ga afspelen.


Heb jij nog tips voor dipdagen? Plaats ze hieronder in de reacties! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten