woensdag 3 januari 2018

Toeleven naar Kerst met 'n peuter (evaluatie)

De Kerstdagen liggen alweer achter ons. En het is alweer 2018. Samen met onze peuter hebben we ernaar toegeleefd. Hier kun je lezen wat ons plan was. Vandaag een bericht hoe dat is gegaan en hoe ik het de volgend jaar weer anders zou doen. 

Het leuke met kleintjes is dat ze ieder jaar wat meer kunnen. Dus wat dit jaar niet werkte, kan volgend jaar aanslaan. 


Zingen
Ik had het plan om de 4 coupletten van 'In Bethlehems stal' aan te leren. Later kwam ik erachter dat er verschillende versies van dit lied zijn. Zo zijn er versies van 3 coupletten, maar ook van 4 coupletten. De versie van 4 coupletten vonden wij mooier en dichterbij de Bijbel. Hij staat in: 'Ook uit de mond der kinderen'.  Sam kent ondertussen de 4 coupletten. Hij wil iedere dag 'fan de kribbe' zingen.  Trouwens, is het je al eens opgevallen dat bijna alle kinderen 'in doeken gehuild' zingen? Sam was meteen vertederd: Kindje huilen? Deze pleegmoeder heeft d'r best gedaan. Moeilijk hoor die ouderwetse woorden. 

Bijbellezen
We hebben alle Kerstverhalen wel meerdere keren gelezen. Herhaling is de beste leermeester. We hopen en bidden dat Sam de verhalen onthoudt, maar vooral ook de diepe betekenis ervan. 

Tekst
De tekst heb ik niet meer opgeschreven, aangezien Sam het niet kan lezen. Ik heb iedere morgen het Bijbelgedeelte uit de Bijbel gelezen. Uiteindelijk kon Sam het alleen opzeggen. Al realiseer ik me wel dat dit waarschijnlijk niet voor iedere peuter haalbaar is. 

Knutselen
We begonnen vrolijk met de kleurplaat van de herders. Die hangt boven de tafel te pronken. Vervolgens was het silhouet aan de beurt. Ik moest zwart vel papier en het vloeipapier nog aanschaffen. En dat was moeilijker dan ik dacht...niet gevonden. Knippen is voor onze peuter nog erg moeilijk. Ik had wel heel erg leuk bedacht dat we een ster uitgingen knippen... Dus heb ik Sam op een vel papier laten vingerverven, dit laten drogen en vervolgens zelf de ster eruit geknipt en gemaakt. Onder het toezicht oog van Sam. Koekjes bakken heb ik ook gelaten voor wat het was. Want ik merkte dat knutselen onze peuter nog niet zo ligt. 

Leerpunten
Even op een rijtje:
- Sluit aan bij de peuter. Hoe leuk deze pleegmoeder knutselen ook vind, haar pleegzoon heeft er minder mee en is er nog niet zo aan toe. De concentratie is ook niet optimaal. Daarentegen vind hij voorlezen en zingen wel erg leuk. 

- Begin op tijd met de voorbereiding. Ik ben te laat begonnen en had dus niet alles klaar liggen voor ik begon. 

- Het gaat ten diepste om het Evangelie. Ik voelde me wat gefrustreerd toen alles niet volgens plan liep. Maar Sam heeft de Boodschap van Kerst gehoord. Dat het knutselen niet ging zoals ik bedacht had was een bijzaak. 

Deze punten ga ik sowieso meenemen als we straks voorbereidingen gaan treffen voor de lijdenstijd. 

Tips en adviezen zijn natuurlijk altijd welkom, plaats ze gerust hieronder in de reactie. 

Als je graag op de hoogte blijft van nieuwe blogberichten dan kun je mij volgen via Blogger, Google+ en Facebook (zie de knoppen aan de rechterkant). Vaak plaats ik iedere dinsdag en vrijdag een blog. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten