dinsdag 9 januari 2018

10 tips om het huishouden leuker te maken

Poetsen, voor de één een hobby en voor de ander totaal niet. Maar het moet toch gebeuren. Hier een aantal tips die je misschien kunnen helpen om het iets leuker te maken voor jezelf. 




1. Zet niet te veel spulletjes en prulletjes neer. Het kost je tijd om dat iedere keer af te stoffen. Ik heb hier niet veel staan op de kasten en vensterbanken, maar wat er staat vind ik ook de moeite waard om af te stoffen.

2. Draai je favoriete muziek onder het poetsen of wat ik regelmatig doe is een preek of lezing luisteren. (Bijvoorbeeld hier of hier)

3. De klus die je het vervelendste vind doe je als eerst of op een vast moment. Mijn ervaring is dat ik het anders uit ga stellen en iedere keer voor mezelf een smoes verzin om het niet te doen.

4. Zet een wekker. Het motiveert mij om in een uur zoveel mogelijk te doen. Ik kwam er achter dat ik bijvoorbeeld onze slaapkamer binnen een kwartier afgestoft heb. Wat is nou een kwartiertje?

5. Benut je tijd als je kind bijvoorbeeld een middagslaapje doet. Vaak splits ik die tijd op in relaxen en huishouden. Mijn ervaring is dat het schoonmaken een keer zo snel gaat zonder Sam erbij.  

6. Werk met een huishoudschema of lijstjes. Ik vind het fijn werken. 

7. Houd je huishouden bij! Iets wat je hebt laten versloffen kost zoveel moeite om het weer bij te werken. Mijn afzuigkap is er getuige van.

8. Ruim de dingen meteen op! Ik heb ooit eens les gehad in time-management. Iets wat je in een minuut kan doen, doe je meteen. Oké als moeder lukt dat niet altijd en zeker niet als je 101 dingen tegelijk moet doen. Maar ik betrapte mezelf erop dat ik een peer schilde en dan het mesje op het aanrecht achterliet. Waarom niet meteen in de vaatwasser? En waarom leg ik de post eerst op tafel, dan op de kast en vervolgens in de kast? En waarom leg ik mijn laptop na gebruik niet meteen in de la? Meteen opruimen geeft een opgeruimder huis en dus rust in je hoofd.

9. Als moeder vind ik het fijn om mijn maaltijd van te voren klaar te maken. Ovenschotels zijn favoriet! Die maak ik klaar als Sam zijn middagdutje nog doet en als hij het eind van de middag helemaal aan het eind van zijn latijn is schuif ik even snel die ovenschotel in de oven. Ook aardappels schillen en groente in de pan klaarzetten kan stressbesparend zijn.

10. Als je aan een gigantische opruim- of schoonmaakklus ga beginnen kan het motiverend zijn om een 'voor' en een 'na' foto te maken. Mocht je een stok achter de deur willen hebben, dan stuur je die foto naar iemand (bijv. je man) toe. Wedden dat je er een goed gevoel over hebt als de klus achter de rug is?!

Welke tips heb jij? Zet ze hieronder in een reactie!


1 opmerking:

  1. Een wekker zetten doe ik ook vaak haha. En daarna mezelf natuurlijk belonen met een half uurtje lezen ofzo. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen