vrijdag 15 juni 2018

Inmaken

De eerste oogst komt alweer van het land. Heerlijke periode... Want dan begin ik weer een wintervoorraad aan te leggen. Ik ben van plan een aantal blogpostjes over te schrijven. Hopelijk kan ik je inspireren om ook aan de slag te gaan, of kunnen we ervaringen delen. 

Ik ben geen enorme expert. De meeste kennis heb ik van mijn moeder en oma. Je zult lezen dat ik ook geen speciale spullen ervoor gebruik maar voornamelijk veel hergebruik. 

Zoals je ziet: vooral veel hergebruik

Vandaag gewoon de basis. Wat gebruik ik en hoe pak ik het aan?

Invriezen
Deze manier gebruik ik het meest. We hebben een grote kistvriezer waar lekker veel inpast. 

Voor het invriezen gebruik ik boterbakjes, ijsbakjes of emmertjes van de yoghurt. Ik ben ervan op de hoogte dat het plastic slecht kan zijn. Maar om alles in Tupperware om te gaan zetten is me te kostbaar. Ik heb dan zeker 60 bakjes nodig. Ik recycle gewoon mijn bakjes en als het kapot is gaat het weg. 

Ik schrijf altijd op de bakjes wat erin zit. Tegenwoordig doe ik dat met een stukje schilderstape en een watervaste stift. Jaartal schrijf ik er niet op, want we eten de vriezer binnen een jaar leeg. Hoeveelheid schrijf ik er ook niet op, tenzij het afwijkend is. Ik maak altijd porties naar de grootte van ons gezin. 

Mijn vriezer deel ik in in hoeken. Eigenlijk weet ik altijd alles wel te vinden. Als we echt op de top zitten van het inmaken is de vriezer aardig vol. Dan is het weer hoog tijd om alles op te gaan eten. 

Wecken
Wat ik ook graag doe is wecken. Een prachtige  manier om je eten te bewaren. 

Voor het wecken hergebruik ik de potten van mayonaise, jam of appelmoes. In principe is iedere pot geschikt met een metalen schroefdeksel. Potten van pindakaas of chocoladepasta hebben vaak een plastic dop en zijn dus niet geschikt. Als de potten leeg zijn mogen ze in de vaatwasser mee. 

Vlak voordat ik ze gebruik kook ik ze nog uit in een grote pan water (evt. met wat soda). Met een pollepel haal ik ze eruit, droog ze af met een theedoek en giet de hete vloeistof erin. Deksel erop draaien met de theedoek. En op z'n kop op het aanrecht wegzetten voor een paar uur. Als je de potten omkeert en het deksel klikt of is ingedeukt is het wecken geslaagd. Bij sommige deksels zie je dit minder goed. Maar als je zelf het deksel nog in kunt deuken heeft de pot geen vacuĆ¼m getrokken. Deze pot kun je dan niet lang bewaren. 

Potten die goed geweckt zijn kun je een jaar goed houden (en misschien nog wel langer). Ik bewaar ze gewoon in mijn keukenkastje. 

Een volle vriezer en alle potten keurig in het gelid voelt als een hele rijkdom. Wat een zegen om eten in overvloed te hebben!

Binnenkort een blog over het inmaken van fruit. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten