dinsdag 27 maart 2018

Moorkoppen (met minimum aan suiker)

Ik kan me soms ergeren aan de hoeveelheid suiker die er in recepten staan aangegeven. Vaak pas ik het zelf aan, want ik vind bijvoorbeeld 300 gram suiker echt veel te veel. Zo goed is suiker ook weer niet voor je. En vaak mis je die 100 gram suiker minder niet eens. 

Vandaag deel ik een heerlijk recept met je wat van nature al helemaal niet veel suiker bevat. Moorkoppen. Soms hoor je hele paniekverhalen over soezendeeg, met dit recept is het bij mij nog nooit mislukt. 


Je kunt er bij dit recept ervoor kiezen om meer suiker toe te voegen aan de slagroom of bijv. melkchocolade te gebruiken. Ik gebruikte zelf de reepjes van Moser Roth (Aldi, 70% cacao), een reepje bevat 7,0 gram suiker. 

Recept moorkoppen (ongev. 10-12 stuks)

Ingrediënten:
* 75 gram boter
* 150 milliliter water
* mespunt zout
* 85 gram bloem (gezeefd)
* 3 eieren

* 800 milliliter slagroom
* 4 eetlepels suiker

* 75 gram pure chocolade (naar keuze, hoe meer cacao des te minder suiker)

Aan de slag:
1. Leg een vel papier op de bakplaat en verwarm de oven op 210 graden. 
2. Breng in een pannetje het water, boter en zout aan de kook. 
3. Voeg bloem toe en blijf roeren totdat er een deegbal ontstaat. 
4. Pan van het vuur afnemen en doe het deeg in de kom. 
5. Klop met een mixer de eieren er één voor één er doorheen. En mix nog 5 minuten langer door. Je hebt nu een glanzend deeg. 
6. Maak met 2 eetlepels 10-12 hoopjes (ik kon niet tellen :)) deeg op de bakplaat. Zorg voor voldoende onderlinge afstand.
7. Bak in ongeveer 35 minuten gaar (hou je oven in de gaten!). De soezen zijn gaar als ze bros aanvoelen en de barstjes lichtgekleurd zijn. 
8. Haal ze uit de oven en laat ze helemaal afkoelen. 

9. Verwarm de chocolade au-bain-marie in de pan of in de magnetron. 
10. Bedek de soezen aan de bovenkant met chocolade. Zoals je ziet gebruik ik niet zo heel veel chocolade, je kunt daarom de soezen moeilijk in de gesmolten chocolade dopen. De reden is dat ik graag alle chocolade gebruik, ik vind het jammer om het restant door de gootsteen te spoelen. Vaak gebruik ik een lepel of spatel om de chocolade netjes op de soezen te krijgen. 

11. Als de chocolade hard is geworden, klop je de slagroom met 2 eetlepels suiker stijf. 
12. Doe de slagroom in een spuitzak en prik onderin de soes een gaatje en spuit deze vol met slagroom. Je kunt de soezen ook horizontaal doorsnijden en er slagroom in spuiten. 

Eet smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten