dinsdag 6 maart 2018

10 activiteiten aan de tafel met je peuter

Afgelopen winter hebben we genoeg grijze en super koude dagen gehad. Meestal probeer ik het dan binnen extra gezellig te maken. Tegenwoordig genieten zowel Sam als ik van het al die leuke activiteiten die hij vorig jaar nog niet kon. Wat is het toch leuk om een leergierige peuter in huis te hebben!

Ik merk aan mezelf dat ik echt wel eens op zoek ben naar (simpele) activiteiten die ik met onze pleegzoon zou kunnen doen. Wat past bij zijn leeftijd en zijn niveau? Heb afgelopen winter aardig wat uitgeprobeerd. Onze 10 favorieten staan hier op een rijtje. 


Iedere peuter is anders. Dus schat zelf maar in of jouw peuter dit al aan kan.

1. Spelen met scheerschuim
Koop de goedkoopste bus scheerschuim die je kunt vinden. Spuit een grote dot op de tafel en laat ze er lekker in graaien. Leuk om er nog wat materiaal bij te voegen als bestek, plastic diertjes of iets dergelijks. Sam krijgt vooraf wel een kliederschort aan. En o ja, vertel er even bij dat het geen slagroom is. Mijn eigenwijze peuter moest alsnog proeven, één keer was genoeg :)

2. Appelflappen bakken
Geef je peuter schijfjes appel, een (bot) mesje en een snijplank. Waarschijnlijk is het helemaal interessant om stukjes appel te mogen snijden (en proeven). Wat rozijnen en kaneel er doorheen, in bladerdeeg vouwen, de oven in en binnen no-time ruikt je huis heerlijk naar appelflappen. Ik doe er geen suiker doorheen, ik mis het niet en zo is het ook wat gezonder. Dit is wel een activiteit waar je eigenlijk zelf het meeste doet, maar waarbij je peuter het leuk vind om mee te helpen. 

3. Puzzelen
Hier moet je peuter echt aan toe zijn. Maar ergens tussen de 2 en 3 jaar krijgen de meeste kinderen er interesse voor. Je hoeft geen stapels puzzels aan te schaffen, die ene maken ze wel 100 keer. Houten puzzels zijn ideaal om mee te beginnen. 

4. Kleuren met wasco of potloden
Blijft leuk! Hou er wel rekening mee dat het vaak na 5 minuten al over is, dat alle potloden op de grond liggen en er een mooie kleurplaat vol gekrast is. Bij Sam merk ik wel dat hij er steeds meer zelf naar gaat pakken. 

5. Knippen
Hiervoor moet je kind vaak wat ouder zijn. Sommige kleuters vinden knippen nog erg lastig. Sam vind het echt nog moeilijk, maar geniet er enorm van. Ik pak vaak stroken papier en samen met hem knip ik er stukjes vanaf. Pas op je vingers (en de rest)!

6. Plakken
Ik ben begonnen met Sam met een potje plaksel van de Hema met een kwastje erbij. Hij vind plakken een feest. Ook hiervoor gebruik ik vaak stroken papier die we op een groot vel papier plakken. Ook hier doen wij een kliederschort voor, hoewel deze lijm ook wel uitwasbaar is. 

7. Lotto
Het spel heeft iets weg van Bingo. Wij hebben een variant met dieren. Hierdoor heeft Sam ook alle dieren bij naam geleerd. Ik geef het kaartje en hij legt het op de juiste plaats op de grote plaat neer. 

8. Kralen rijgen
Begin met grote kralen en een schoenveter. Bij Sam duurde het even voordat hij het door had hoe het werkte, maar momenteel vind hij het super leuk om te doen. Mocht je kind het nog echt te moeilijk vinden, dan heb ik hier nog een simpel ideetje. Knip een lege keukenrol of wc-rol in stukjes. Bind de eerste vast aan een touw of veter en laat je peuter de andere er aan rijgen. 

9. Kleien
Sam is gek op kleien. Ik heb potjes van Play-doh. Vaak geef ik er plastic bestek bij. Hoe ouder ze worden hoe meer fantasie erbij komt, in het begin is het vooral het materiaal verkennen. Ik merk dat onze peuter er zijn energie in kwijt kan, vaak wordt hij er rustiger van. En wederom een kliederschort aan plus een oud tafelzeiltje op tafel. 

10. Stempelen
Wij hebben een setje van de Hema. Ideaal, geen stempelkussen nodig en er zit een dopje op. Natuurlijk kun je ook zelf stempels maken. Sam maakt er nog niet echt kunstwerken van, maar ik verwacht dat dit nog wel gaat komen. 

Heb jij nog ideeën om dit lijstje aan te vullen? 

1 opmerking:

  1. Dank je wel. Ik heb geen kleine kinderen meer. Maar wel een kleinzoontje. Scheerschuim is een leuk idee.

    BeantwoordenVerwijderen