vrijdag 23 maart 2018

(Boodschappen)budget

Mijn goede voornemens beginnen vaak niet op 1 januari, maar op een moment dat ik er helemaal klaar voor ben. Ik had hier en daar als eens wat gelezen over een boodschappenbudget. En had ook mijn gedachten er eens over laten gaan. Op een gegeven moment hakte ik de knoop door: ik ga de uitdaging aan. Dus vandaag gaat het voornamelijk over het werken met een boodschappenbudget.

Ik werk nu al zeker 1,5 jaar met een boodschappenbudget. Begin van de maand pin ik €350 en stop dit in mijn speciale 'boodschappenportemonnee'. Hier doe ik alle boodschappen van en ook alle verzorgingsproducten (luiers, shampoo, tandpasta etc.). Verder zitten boodschappen (€25 a €30) bij die ik koop voor een gezin die dat goed kan gebruiken. 




Het bedrag voor het boodschappenbudget is gebaseerd op wat wij maandelijks uitgaven aan boodschappen. Daar zijn we iets onder gaan zitten. De eerste maanden deed ik boodschappen voor €300. Dat lukte ook, maar ik ben op een gegeven moment boodschappen gaan doen voor een gezin, waardoor het wat aan de krappe kant werd. 

Er zijn al heel wat momenten gepasseerd waarop ik twijfelde of ik hier wel mee door wou gaan. Toch doe ik het nog steeds. 


Hieronder heb ik mijn persoonlijke voor- en nadelen op een rijtje gezet:

Voordelen

1. Ik koop de dingen veel bewuster dan voorheen. Een euro kan ik maar één keer uitgeven dus overweeg ik meer of ik hieraan mijn geld echt uit wil geven. Het betekent overigens niet dat wij nooit geen extraatjes meer eten. Maar die extraatjes koop ik nu heel bewust. 

2. Meer genieten! Ik ben er achter gekomen dat ik met weinig geld heel veel dingen kan doen. Die ontdekking maakt me iedere keer weer blij. 

3. Het daagt me enorm uit. Nu ik fulltime thuis ben mis ik soms uitdaging. Op deze manier zorg ik zelf voor uitdaging. 

4. Geld besparen. Voor ons gelukkig geen noodzaak, maar wel een bijkomend voordeel. 

Nadelen

1. Mezelf voortdurend in de gaten houden dat ik geen vrek wordt. Er is niks mis met zuinig leven, maar ik wil geen vrek zijn of worden. 

2 Aansluitend op punt 1: de gulheid en gastvrijheid komt in de knel. Dat ging me heel erg irriteren. Dat was ook een reden waarom we het boodschappenbudget verhoogt hebben van €300 naar €350. 

3. Geld heeft opeens een grotere plek gekregen in mijn leven. En dat is juist het punt waarom ik soms wil stoppen. Ik wil niet dat geld mijn afgod word. Zeker als ik aan het eind van de maand met wat minder geld zit kan ik soms heel erg zitten puzzelen in mijn hoofd. Dat is dus de uitdaging, maar het moet mijn leven niet al te veel gaan beheersen. 

4. Ongezond eten is vaak goedkoper. Vooral fruit is in de wintermaanden best duur. Gezond staat bij mij bovenaan het lijstje, daarna kijk ik pas naar m'n portemonnee. Dat wil overigens niet zeggen dat ik alle fruit zomaar meeneem, vaak kijk ik eerst naar de aanbiedingen. 

Na al die maanden leven op een boodschappenbudget hebben wij het altijd super goed gehad. Ik realiseer me dat sommige mensen jaloers zouden worden op het boodschappengeld wat wij per maand te besteden hebben. Ik heb veel respect gekregen voor mensen die met een heel wat kleiner budget moeten rondkomen. En die dus geen keuze hebben zoals ik. Nogmaals: voor mij is dit puur een uitdaging om rond te komen van een bepaald bedrag. Het is goed om te realiseren dat je niet alles zomaar klakkeloos kunt kopen. 

Als laatste wil ik hier het blog van Adrianne noemen. Zij is voor zichzelf een extreme uitdaging aangegaan met een budget van €50,- per week. Interessant om te lezen als je zelf ook met een boodschappenbudget werkt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten