vrijdag 13 december 2019

Winterklus: huishoudschema opstellen

Hier ben ik weer met een winterklus! Ik zit ondertussen ook niet stil trouwens, dus hoogtijd om jullie mee te nemen naar de volgende winterklus. 

Het afgelopen jaar was ietwat chaotisch. Als ik nu terugkijk op het afgelopen jaar is het voor mij meer een soort overleven geweest. Een kindje erbij en wat taken extra. Ik snak naar routine. Nu ik in 'winterrust' ben heb ik alle tijd om na te denken hoe ik het ga aanpakken. 

Voordat ik verder ga; iedere vrouw heeft bepaald beeld bij 'het ideale huishouden'. En dat is prima. Hieronder beschrijf ik wat voor mij fijn zou voelen en wat daarbij mijn plan is. Mocht je je er totaal niet in herkennen; prima. Mocht je je wat aan mijn in ideeën hebben; dan is dat fijn. 

Qua huishouden geeft het mij heel veel rust als alles schoon en opgeruimd is. Of misschien moet ik het anders zeggen: het geeft mij rust als ik rond kom met poetsen. Ik kan er onrust door ervaren als ik weet dat ik die week de kamer niet heb gestoft. Wellicht zal een andere moeder hier hard om lachen (en ik wou dat ik dat ook kon). Ik wil graag alle zones in ons huis waar geleefd wordt iedere week gepoetst hebben. Natuurlijk komt aan het huishouden nooit een eind, stof dwarrelt achter je rug weer net zo hard neer en ook de wasmand vult zich vanzelf. Maar dat kan ik dan ook rustig laten liggen tot volgende week. 

Verder heb ik ook het idee dat ik heel veel met 'het huishouden' bezig ben. De kinderen komen tussendoor. En tijd voor mezelf schiet er overdag helemaal bij in. Dus wat meer tijd voor leuke dingen en een wat relaxtere moeder. 

Een oplossing voor mijn idee vond ik eigenlijk in het boek 'Een echtgenote naar Gods hart'. Zij schrijft: maak een plan voor wekelijkse, maandelijkse, driemaandelijkse, halfjaarlijkse en jaarlijkse karweitjes. Hiermee ben ik aan de slag gegaan. De wekelijkse zit in mijn hoofd (of eigenlijk in mijn planning die ik iedere week maak). In mijn hoofd ben ik alle ruimtes langs gegaan en heb ik de dingen opgeschreven die zo nu en dan een extra beurtje nodig hebben. Denk bij de keuken aan: ramen, oven, afzuigkap, vriezer, koelkast, voorraadkast etc. Toen ik de lijst compleet had heb ik de maandelijkse klusjes donkergrijs gemaakt, de driemaandelijkse middengrijs, de halfjaarlijkse lichtgrijs en de jaarlijkse wit. Erachter heb ik 12 vakjes gemaakt, voor iedere maand eentje, daarin kan ik afvinken wat ik heb gedaan. Mochten jullie interesse hebben om een format van deze lijst te hebben, laat het hieronder in de reacties even weten. Met zo'n lijst én mijn wekelijkse planning creeër ik in ieder geval overzicht. 

Zo ziet dat er ongeveer uit...
Verder betrap ik mezelf er heel vaak op dat ik niet doorwerk, en dat de badkamer poetsen een uur duurt in plaats van een half uur. En dat gaat dan meer in de vorm van: o ja, schuursponsje vergeten. Terug naar de keuken. O, kijken of ik reactie heb gekregen op mijn appje. Nou en als je dat ding eenmaal in je handen hebt dan zijn 5 minuten niks. Wat een tijdslurper! En het begint onschuldig met 'even kijken' of 'even muziekje opzoeken'. Ik denk dat een timer mij best zou helpen. Die gaan we dus ook inzetten. Al vind ik deze trouwens lastig als mijn kinderen aanwezig zijn en zo nu en dan je hulp of aandacht nodig hebben. Maar in de tijd dat Niek slaapt en Sam naar school is lukt dat best!

Afgelopen tijd heb ik ook gewerkt met routine. Routine klinkt heel saai, maar is ideaal als je graag tijd wil besparen. Ik wil er binnenkort een apart blogartikel over schrijven. Ik weet dat Flylady hier ook mee werkt, iemand ervaring hiermee? Heb er over gelezen maar twijfelde erg of deze methode wel bij mij paste. 

Nu ik mijn lijst met huishoudelijke klusjes weer eens doorlees twijfel ik over sommige dingen weer. Misschien ben ik te perfectionistisch bezig. Maar laten we 't zo stellen: ik ga dit gewoon een jaar proberen. Kom ik er na een maand achter dat het niet werkt, dan verander ik mijn lijstje weer. 

Weer een winterklus afstrepen..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten