vrijdag 20 december 2019

Kijktip (4): Camp

Leon en ik kijken heel graag samen films. We kunnen allebei erg genieten van een goede film. Daarom hebben we onszelf in de wintermaanden getrakteerd op een abonnement op New Faith Network

Eerder schreef ik over de film The Blind Side.  En over het feit dat er zo weinig films zijn met het thema pleegzorg. Nou, we hebben er weer eentje gevonden. Hij is prachtig! Ik schat zomaar in dat we deze film wel twee keer gaan kijken (en dat gebeurd zelden, dus alleen bij hele goede films). 


We keken de film Camp. Ik ga natuurlijk niet alles verklappen, maar wel een beetje in grote lijnen het verhaal. De film is duidelijk Amerikaans en dat merk je ook wel in het kijken. Verder is de film wel gebaseerd op ervaringen.  Uit zakelijke overwegingen geeft Ken zich op om een kinderkamp voor pleegkinderen te leiden. Hij wordt gekoppeld aan Eli. Eli is een kind met een heel heftig verleden. En dat is ook duidelijk te merken aan zijn gedrag. Ken interesseert zich maar voor de helft in Eli en de andere kinderen. Hij overtreedt kampregels en houdt zich niet aan afspraken. Ondertussen test Eli uit of Ken werkelijk betrouwbaar is en doet wat hij zegt. Voor zowel Eli als Ken is dit kamp verrijkend. 

Het is een film met heel veel interessante aspecten: 
- Eli en zijn gedrag en verleden. Qua gedrag is het echt herkenbaar. 
- Ken, die zich mooier voordoet dan hij zich voelt. Maar ook zijn worsteling met het geloof. 
- Begeleiders, wat ze doen voor de kinderen. Wat dit met de kinderen doet maar ook wat het met hen doet. 

Eén punt vind ik jammer van zo'n film en daar zijn ze vooral in Amerika erg goed in. 'Red een kind!'. En eerlijk gezegd heb ik ook wel eens zo'n beeld gehad. Laat ik voorop stellen dat het heel goed is om een kind te helpen door het aandacht en liefde te geven. Maar in een film wordt het vaak heel makkelijk geschetst, terwijl in de praktijk een kind talloze keren terugvalt in zijn oude gedrag. Een beschadigd kind is niet zomaar te herstellen met een pleister op de wond, de littekens zitten vaak heel diep. 

Na het kijken van een film kreeg ik ook heel veel zin om op zo'n 'camp' te gaan als begeleider. Gelukkig hebben kinderen in Nederland vaak een pleeggezin waar ze alle liefde en aandacht krijgen die ze nodig hebben om te ontwikkelen. 

De trailer bekijk je hier:



Wil je de film ook kijken? Hier vind je hem op New Faith Network. 

4 opmerkingen:

  1. Dank je die ga ik zeker kijken. Als ik hem te pakken krijg, dan hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hem gezien (twee keer zelfs) en deze film is echt een aanrader! Goed dat je er ee blog over geschreven hebt.

    BeantwoordenVerwijderen