dinsdag 10 april 2018

Toeleven naar Goede Vrijdag/Pasen met een peuter (evaluatie)

Zoals je hier kon lezen twijfelde ik enorm over hoe ik het beste toe kon leven naar Goede Vrijdag/Pasen met onze peuter. Voor m'n gevoel moest het wat uitgebreider en spectaculairder zijn, maar ik kon zo snel niks vinden of bedenken. 

En eigenlijk is dat onzin..of onzin noem het perfectionisme. Het gaat ten slotte om het Woord van God, maar in m'n hart merk ik dat ik het leuker en mooier wil maken dan het is. 



Lezen
We lazen de Bijbelverhalen uit de Kijk en Luister voor. Stelden vragen en lieten hem de zinnen aanvullen. Geweldig om te merken hoe hij steeds meer van de verhalen gaat onthouden en herhalen. Ook eenvoudige gesprekjes daarover zijn zo enorm waardevol. 
Sommige begrippen (zoals dood, begraven etc.) begreep hij niet, maar dat geeft ook niet. De teksten en liederen die hij leert begrijpt hij ook niet helemaal. Maar ik hoop dat hij het later zich herinnert en begrijpt. 

Zingen
We hebben het lied 'De Heer' is waarlijk opgestaan' regelmatig gezongen. En terwijl hij aan spelen was (of dat nou thuis of in de speeltuin is) betrapte ik hem erop dat hij telkens een stukje van het lied zong. Hij kan zo lekker onbevangen zingen, waar hij dan ook is,  dat ik er bijna jaloers op zou worden. 

Knutselen
Het knutselen verliep heel anders dan verwacht. Na het lezen van het Bijbelverhaal over de kruisiging kreeg ik opeens een idee. Ik knipte uit papier een kruis en Sam mocht stukjes papier scheuren en erop plakken. Ten slotte schreef ik er een tekst uit 1 Johannes 3 op. 
De kleurplaat die ik had opgezocht was geen succes. Na een minuut had meneer het al bekeken. 

Tekst leren
Het plan was om hem geen speciale tekst aan te leren, omdat we bezig waren met een stuk uit Jesaja. Maar de tekst die ik op het kruis had geschreven hebben we zo vaak herhaalt dat Sam hem nu ook kent. 


En het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonden. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten