dinsdag 13 februari 2018

Qualitytime samen

Omdat het morgen Valentijnsdag is, vandaag een blog over de liefde. Wij zijn beiden niet super romantisch aangelegd. Maar vinden het wel belangrijk om tijd samen door te brengen. In dit blogartikel schrijf ik hoe wij dat sinds kort samen vorm geven. 



Toen wij pas pleegouders waren vonden we het heerlijk om een gezinnetje te vormen. Hier hadden we al zolang naar uitgekeken. Na een half jaar kwamen we er achter dat we het ook wel misten om samen dingen te doen. 

Onze pleegzoon ging meteen naar het eten al naar bed, dus in principe heb je de hele avond voor z'n tweetjes. Maar vaak wordt die tijd opgeslokt door allerlei andere dingen en voor je het weet is het tijd om te gaan slapen. 

We besloten één avond in de week voor samen te plannen. Het was een beetje zoeken en uitvinden hoe we die avond gingen invullen. Laatst hebben we 'thuis-uit-eten' geprobeerd. Het is ons super goed bevallen. We zijn het van plan om iedere maand een avond te plannen. En we vinden het beiden iets om naar uit te kijken. 

Sam eet vooraf zijn warme maaltijd, vaak een kliekje uit de vriezer waar hij dol op is. Eén van ons brengt hem in bed. En als hij op bed ligt verkleden wij ons, gaan samen koken en hebben een gezellig avondje. 

Door deze avondjes realiseerden wij ook hoeveel aandacht er tijdens de maaltijd naar onze pleegzoon gaat. Hij is lekker peuter en weigert vaak zijn eten om vervolgens drama aan tafel te schoppen. Als gevolg daarvan zitten wij echt aan tafel om te eten en is er weinig gesprek onderling. Heerlijk om weer 's ouderwets lang aan tafel te zitten. 

De maaltijd is trouwens geen culinair hoogstandje. We kiezen iets wat we beiden lekker vinden en wat net iets luxer is dan dat we normaal eten. Ons menu van pas:

Voorgerecht: Carpaccio 
Hoofdgerecht: Kip in champignonroomsaus en pommes duchesse
Nagerecht: bokkenpootjestaart

Dit menu is ten eerst gebaseerd op lekker en daarna op makkelijk. De carpaccio kocht ik namelijk bij de Lidl in een kant en klare verpakking. Dat is kwestie van op een bord leggen. De kip in champignonroomsaus is een gerecht wat je heel goed van te voren klaar kunt maken, dus daarna alleen even de oven in moet. En pommes duchesse kocht ik ook kant en klaar. De bokkenpootjestaart had ik gemaakt voor het weekend, dus kostte me verder geen extra werk. 

Ik ben normaal heel erg van alles zelf maken. Maar ik koos nu bewust voor makkelijk zodat ik niet gestrest de avond in zou gaan en mijn energie al verschoten had voordat we überhaupt aan tafel zouden gaan.   

We genieten ervan om écht tijd voor samen te hebben en dan gewoon in je eigen huis. Vaak leggen we het boek 'Dichterbij' op tafel zodat we genoeg gespreksstof hebben en het gesprek niet alleen maar over opvoeden of werk gaat. 

Mocht je nog nooit 'thuis-uit-eten' geprobeerd hebben, ik zou zeggen: probeer het eens!

1 opmerking: