dinsdag 16 maart 2021

Digitaal Minimalisme

Er zijn een aantal dingen in mijn leven die mij irriteren. Gek genoeg zijn het dingen waar ik zelf heel bewust voor kies of heb gekozen. 

Eén van die dingen is mijn telefoon. Het begint steeds meer op een verslaving te kijken. Ik pak dat ding te pas en te onpas. Al moet ik 10 tellen voor het stoplichten wachten dat voel ik mijn handen al zoeken naar mijn mobiel (irritatie 1: checkverslaving). En wat me nog meer irriteerde was dat het me zoveel tijd afnam. Ik keek of ik een mail had, vervolgens bekeek ik Facebook, daarna Instagram en ondertussen kreeg ik nog een appje en toen was er een half uur voorbij (irritatie 2: tijd- en energieslurper). 


In mijn familie was ik één van de laatste personen die een iphone nam (mijn ouders hadden er eerder één dan ik). Ik heb heel lang met zo'n oud mobieltje gedaan waarmee je kon smsen en bellen. Maar mijn familie drong erop aan dat het toch wel heel fijn zou zijn als ze ook met mij konden appen. Maar de diepste redenen waarom ik er nog geen had was dit: ik was bang dat ik te veel met dat ding bezig zou zijn. Dat ik het té leuk zou vinden. En natuurlijk heeft een iphone heel veel handige mogelijkheden. In de eerste instantie had ik alleen Whatsapp erop. Mijn familie woont aan de andere kant van het land, dus Whatsapp was erg leuk. Later ging ik veel meer gebruik maken van de internetbrowser. Ik las mijn mail via mijn telefoon, maar ook blogartikelen. Ook de camera ging ik steeds vaker gebruiken, zeker toen Sam en later Niek in ons gezin kwamen. Maar helaas hebben iphones maar een korte levensduur. Na 4 jaar was hij echt op. Ik kocht een nieuwe, op advies van mijn broertje, want ik heb er écht geen verstand van. Nu zat er een app op voor Facebook. Die begon ik ook te gebruiken. Sindskort heb ik ook Instagram erop. En waarschijnlijk over een paar jaar heb ik een andere iphone nodig met nóg meer apps. 

Ooit hoorde ik een dominee zeggen dat er in de Bijbel een persoon is van wie geschreven staat dat 'zijn zwaard aan zijn hand kleefde' (2 Sam 23). Hij zei dat bij sommige mensen hun mobiel aan hun hand kleeft. Het is blijven hangen in mijn hoofd, en ik heb het gevoel dat mijn mobiel ook steeds meer aan mijn hand 'kleeft'. . Per dag zat ik minstens een half uur op Instagram (dat kun je onder je account zien). En dat was alleen nog maar Instagram. 

Op Instagram zag ik het boek Digitaal Minimalisme langskomen. Ik bestelde het boek bij de bibliotheek en begon te lezen. En hoe verder ik in het boek kwam hoe meer ik ervan overtuigd raakte dat ik het allemaal anders moest doen. Mijn mobiel moet weer een gebruiksvoorwerp worden voor nuttige dingen. Ik wil je de komende tijd meenemen in het proces en zal er komende tijd regelmatig wat over posten. 



Nu wat meer over het boek Digitaal Minimalisme. Het is geschreven door Cal Newport. Hij verdiept zich vooral in aandacht, concentratie en de invloed van technologie op ons leven. Hij schreef eerder het boek Diep Werk (die staat dus ook op mijn nog-te-lezen-lijstje).

Het boek bestaat uit 2 delen: de basis en de praktijk. 

In deel 1 legt hij vooral uit hoe social media werkt en hoe het is ontwikkeld. Het is dus serieus ontwikkeld om je zo lang mogelijk bezig te houden op social media. Ze zien jou voornamelijk als product en de adventeerders als klanten. Hoe langer ik scroll op Facebook of Instagram, hoe meer ze aan mij verdienen. Vervolgens legt hij uit wat hij verstaat onder digitaal minimalisme. En daarna legt hij uit hoe je een minimalist kunt worden. 

Zijn definitie voor digitaal minimalisme sprak me enorm aan:
Een filosofie van technologiegebruik die inhoudt dat je je onlinetijd gebruikt voor een klein aantal zorgvuldig geselecteerde en geoptimaliseerde activiteiten die gunstig zijn voor de dingen die jij belangrijk vindt, terwijl je al het andere aan je voorbij laat gaan.  

In deel 2 gaat het voornamelijk over de praktijk. Hierin geeft hij heel veel praktische adviezen. Hij beschrijft hoe belangrijk afzondering is. Afzondering is de tijd waarin je alleen bent met je gedachten, vrij van inbreng van anderen. Tegenwoordig is het steeds moeilijker om je af te zonderen. 
Hij leert je hoe je met je vrije tijd om moet gaan en stimuleert je om vaardigheden te leren om waardevolle dingen te produceren in de fysieke wereld. Hij moedigt je aan om te investeren in échte contacten (gesprekken) en de digitale contacten drastisch te verminderen. Hij adviseert je om social media van je telefoon af te gooien. En hij legt uit hoe je op een gezonde manier met social media om kan gaan. 

Het taalgebruik in dit boek is op aardig hoog niveau, maar omdat hij heel veel praktische voorbeelden gebruikt vond ik het een heel fijn boek om te lezen en had ik het binnen een week uit. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten