vrijdag 19 maart 2021

Digitaal Minimalisme (week 1)

Komende tijd zal ik jullie meer vertellen over mijn zoektocht naar digitaal minimalisme. In mijn vorig blogpost hebben jullie kunnen lezen over dit boek. Het heeft me heel erg aan het denken gezet. En halverwege het boek nam ik een radicale stap.  

Afgelopen vrijdag was ik er helemaal klaar mee. Ik lees iedere keer een stukje uit het boek Digitaal Minimalisme. En hoe verder ik in het boek lees, hoe meer mijn digitale wereld me gaat irriteren. 

De auteur van het boek geeft tips om digitaal te minimaliseren. Hij heeft een radicale methode:
1. Reserveer eeen periode van 30 dagen waarin je afziet van optionele technologieën in je leven
2. In deze periode onderzoek en herontdek je bezigheden en gedragingen die voldoening en betekenis geven. 
3. Aan het eind van deze periode begin je met een schone lei en breng je optionele technologieën weer terug in je leven. En dan bepaal je van elke technologie die je herintroduceert welke waarde deze heeft in je leven en hoe je de technologie specifiek gaat gebruiken om die waarde de maximaliseren. 

Dus ik pakte die vrijdag mijn mobiel. Dat ding waarmee ik zo'n liefde/haat verhouding mee heb. Maar wat op dit moment meer een haatverhouding werd. Ik wilde niet dat ik slaaf zou zijn van dit apparaat.  Ik heb al mijn apps bekeken en het gros weggegooid. Nu is het bij mijn mobiel zo dat ik heel veel apps erbij kreeg toen ik de telefoon kocht. Heel veel apps had ik daarom nog nooit gebruikt. Die gooide ik er allemaal vanaf. Maar ook YouTube, Instagram, Facebook en Facebook Messenger. 

Ik hield: de standaard dingen zoals bellen, berichten, contacten etc. ook de radio maar die kon ik er niet afgooien of uitschakelen. Google hield ik ook, want Google Maps heb ik nodig onderweg. Play en Galaxy Store heb ik erop gehouden (volgens mij kun je hier apps downloaden). Camera en Galerij (want ik wil wel foto's blijven maken met mijn mobiel, maar de helft minder). De klok gebruik ik ook, als wekker of timer. Calculator is ook altijd handig voor iemand die niet zo goed kan hoofdrekenen. Verder de apps die ik er ooit zelf op zette: WhatsApp, Rabobank, Givt, Familystream, Parro en Socie. Ik zette wel hun meldingen uit. 

Verder sprak ik met mezelf af dat ik alleen rond etenstijd en koffietijd mijn mobiel mag 'checken'. En internetten zoals kleding bestellen, mailen, blogartikelen lezen doe ik alleen 's avonds. YouTube gebruik ik ook heel bewust even niet, omdat YouTube voor mij ook zo'n scroll-pagina is waar je uren op kan rondhangen. Maar ik mis wel de muziek die ik daarop luisterde. Ik heb voor een maand Familystream als vervanger.

En toen ik vrijdag deze stap nam voelde het als enorme bevrijding. Ik deed het! Zeker het verwijderen van Instagram was een opluchting. Hoewel ik het ook leuk heb gevonden om mensen te volgen. Maar het werkt voor mij verslavend. 

Zaterdag was het een drukke dag met veel leuke dingen. Mijn mobiel lag in de keukenla. Ik checkte hem braaf op de afgesproken tijden, maar het voelde niet als drang. 

Zondag was lastig. Voorheen was ik op zondag heel bewust mobielloos. Maar de laatste tijd was daar de klad ingekomen (met de komst van Instagram).  En luisterde ik ook vaak lezingen of muziek via YouTube op zondag. Ik liet mijn iphone boven op onze slaapkamer liggen. Maar o wat trok die magneet hard. Het maakte me tegelijk ook boos. Want ik was degene die het zover had laten komen dat het apparaatje mijn leven regelde. 

Maandag ging ik vol aan de slag. Ik merk nu heel goed wanneer ik mijn mobiel mis. Vaak gebruikte ik hem 'ter ontspanning'. Ik heb nu op de kast een stapeltje tijdschriften liggen waar ik nog doorheen moet bladeren. Dus die pak ik er nu bij. Ook merkte ik vandaag dat ik meer tijd heb om andere dingen te doen. Ik heb geen prikkels meer van mijn mobiel. Ook merk ik dat ik weer zin krijg om te gaan bloggen. 's Avonds mis ik mijn mobiel ook. Als de jongens op bed liggen wil ik heel graag even Instagram bijlezen. Maar ik besluit te gaan bloggen. Ik had nog wel even informatie nodig van Instagram voor de serie 'hoofd boven water'. Dus zet ik Instagram weer op mijn mobiel. Maar het voelt fout. Alsof je een drugsverslaafde een zakje drugs in handen geeft. Zodra ik mijn informatie had heb ik 'm snel weer verwijderd. Ook speelde ik de laatste maanden op mijn laptop met veel plezier een spel. Maar nu ik aan het minimaliseren ben merk ik dat ik dat ook niet meer wil. Ik heb hem radicaal van mijn laptop verwijderd. Tot nu toe heb ik geen spijt van mijn radicale beslissingen, maar wel strijd om het vol te houden. (Maar dit had Cal Newport uit het boek al wel voorspeld). 

Uiteindelijk merkte ik dat ik hoe verder in de week kom, hoe fijner ik het ga vinden. De drang om te checken wordt minder. Een aantal dingen vielen me op:
- Ik app dus zelf heel veel. En anderen mij veel minder. Ik heb echt het noodzakelijkste geappt. (Meer regeldingen). Als iemand mij appte heb ik wel gewoon netjes terug geappt, maar dan op de tijden dat ik mijn mobiel mocht checken. 
- Ik hou echt veel tijd over. Ik voel me mede daardoor ook relaxter. In plaats van een half uur doelloos te scrollen, of me te vergapen aan het perfecte leven van een ander, lees ik het boek Digitaal Minimaliseren. 
- Het werkt bevrijdend. Het geeft zoveel meer rust in mijn leven. 
- Inspiratie moet nu uit mijzelf komen. Anderen inspireren mij minder. Maar ik merk dat ik door meer tijd en rust dus meer inspiratie heb. Ik ben gemiddeld per dag een uur bezig met diamond painting. Ik lees iedere dag een paar bladzijdes uit het boek Digitaal Minimalisme, en daardoor heb ik het al bijna uit. Ik heb de neiging om meer te gaan bloggen. En zo heb ik nog een scala van plannen in mijn hoofd.
- Ik denk veel na over mijn digitale bezigheden. Wat heb ik nou eigenlijk nodig? Wat mis ik? Wat wil ik? Wil ik verder op Facebook, Instagram en Youtube? Eén ding weet ik zeker: niet meer zoals voorheen. 
- Het valt me ook op hoeveel anderen op hun mobiel bezig zijn. En hoeveel tijd daar in gaat zitten. En ja, dat deed ik 2 weken terug nog net zo hard. 
- Minimaliseren werkt heel goed voor mij. Zowel in huis als digitaal. Nu ik deze stap heb genomen heb ik ook de neiging om nog meer te gaan minimaliseren. Ik ruimde het dressoir in huis vrij radicaal op. En die ruimte in die kast is zo fijn! Ik denk er dus over na om meer dingen weg te doen. Zoals onbeperkt internet (zoals ik die nu op mijn mobiel heb). 
- Het bankhangend scrollen doe ik vooral 's avonds als ik moe ben of als ik me lusteloos voel. Terwijl het me geen beter gevoel geeft of me actiever maakt.
- Ik heb besloten wat vaker mensen op te bellen. Al ben ik totaal geen persoon die van bellen houdt. Maar een kwartiertje bellen is ook bellen toch?!  

Ik heb de afgelopen week gemerkt hoe verslavend een mobieltje (vooral social media) kan werken. En ik was, eerlijk gezegd, echt niet zo'n moeder die constant met mijn mobiel bezig was. Ik deed genoeg andere dingen tussendoor zónder mobiel. Maar het gevoel van de kracht (magneet) van dit apparaatje vind ik best beangstigend. Ook als ik denk aan al die jongeren van wie hun leven voornamelijk digitaal afspeelt. Ik ben er van overtuigd dat het mentaal heel veel met je doet. Dingen zoals concentratie, inspiratie, creativiteit, face-to-face-communicatie....het gaat ten koste aan de digitale wereld. Nu ik zelf heb ervaren hoe verslavend dit ding werkt (voorheen had ik het écht niet door), weet ik zeker dat ik mijn kinderen hiervoor ga waarschuwen als ze ooit zo'n ding in handen krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten