vrijdag 9 oktober 2020

Herfstkrans maken

 De hortensia's en hemelsleutel leken wel te schreeuwen naar me dat ik iets moois met deze bloemen moest maken. En toen vorig week de zon zo prachtig scheen knipte ik wat bloemen af en heb ik heerlijk een paar uur aan de tuintafel zitten freubelen. Dat was pas lang geleden. 



Ik wil je graag vertellen hoe ik het heb aangepakt zodat je zelf ook aan de slag kunt. Ik ben geen bloemist, maar pruts lekker op mijn eigen manier. En daar kan ik erg van genieten! Om aan de slag te gaan heb je maar 5 dingen nodig:




Ik gebruikte een oasekrans van 25 cm (die er al 5 jaar lag, gezien de kleur) en liet die een tijdje vol zuigen met water. 
Verder gebruikte ik ijzerdraad, ooit gekocht bij een hobbyzaak en al voor allerlei doeleinden gebruikt. Ijzerdraad moet wel makkelijk te buigen zijn. 
Om het ijzerdraad af te knippen zocht ik een tangetje op. 
Een goede snoeischaar is onmisbaar om de stelen scherp af te snijden. 
Als bloemen knipte ik wat hortensia af (twee hele grote bollen) en wat hemelsleutel. Wat hortensia betreft koos ik een soort die mooi indroogt.

Ik verdeelde de oasekrans in 4 stukken. Ik vulde 2 stukken met hemelsleutel en 2 met hortensia. 


Voor de hemelsleutel knipte ik de bloem in kleine stukjes. Ik pak het 'plukje' van boven vast en steek die in de oasekrans. Deze bloem valt ook goed te scheuren, maar dan is de steel minder stevig om hem in de oase te steken. Zorg dat je de 'plukjes' dicht naast elkaar steekt zodat je oasekrans straks niet meer te zien is. 







De hortensia knipte ik ook in kleine 'plukjes', met telkens een paar bloemetjes bij elkaar. Deze bloem heeft een minder stevige stengel, waardoor je hem niet makkelijk zo de oase in kan steken. Ik buig daarom vlak onder de bloemetjes een stukje ijzerdraad om en om de steel. Zo zitten de bloemetjes mooi dicht bij elkaar en heb je een stevig steeltje om in de oase te steken. Ik had ongeveer stukjes van 3 cm ijzerdraad nodig. Buig het ijzerdraad om het steeltje en niet het steeltje om het ijzerdraad, want daarmee verniel je de bloemetjes. Steek ook deze bloemen dicht tegen elkaar in de oase zodat je straks de oase niet meer kunt zien. 


Als laatste leg ik de krans op een bord, want er kan nog wat water uitlopen. Ook kun je hem zo makkelijk verplaatsten zonder te beschadigen. 


Al met al ben ik denk ik 2 uur bezig geweest met deze krans. Maar dat is het meer dan waard, hij pronkt nu mooi op mijn salontafel. Hij ziet er nog 'als nieuw' uit. Alleen de hemelsleutel geeft laat zo nu en dan wat troep achter. Ik verwacht er nog een hele tijd plezier van te hebben (als mijn twee jongens 'm niet slopen), want deze twee soorten bloemen kunnen prachtig indrogen. 

2 opmerkingen: