vrijdag 31 januari 2020

Winterklus: ALLE kasten opruimen


Zie je bovenstaande foto? Het teken dat er weer een winterklus is geklaard. Weer een vinkje op mijn to-do-list.  

Ik heb namelijk afgelopen weken ALLE kasten in ons huis opgeruimd. En dan letterlijk alle kasten. Alle spullen bekeken, kast van binnen en van buiten een sopje gegeven en alles wat voor ons nog van waarde is teruggezet. 

Alle spullen die weg konden heb ik in één ruimte bewaard. Die ruimte heb ik net vandaag voor het laatst opgeruimd en uiteindelijk 3 dozen en nog wat losse spullen bij de kringloop gebracht. Er kon 1.5 vuilniszak de textielcontainer in en 1 vuilniszak voor een tweede ronde naar Irak. 

In de dozen voor de kringloop zaten echt nog hele goede dingen in. Zoals bijvoorbeeld een fototoestel. Mijn oude. Op zich een prima toestel, maar ik heb er één gekocht met meer capaciteit. Maar ook decoratiespullen waar ik niet (meer) blij van word. Of speelgoed waar hier niet (meer) naar omgekeken word. Spullen waarvan ik denk dat ze ergens anders een beter thuis kunnen krijgen. Heel bewust heb ik de spullen aan de kringloop gedoneerd. Zelf verkopen kost me te veel tijd, tijd die ik liever ergens anders in steek. De kringloop die ik uit koos, verkoopt haar spullen voor het goede doel. Zij blij en ik blij. 

In de vuilniszak voor de textielcontainer stop ik kapot of versleten kleding. Het lijkt extreem 1,5 zak. Maar er zaten twee versleten boxkleden in. En voor de jongens krijg ik regelmatig spullen van familie of vrienden, waar ik erg blij mee ben. Maar tweede- of derdehands kleding slijt nou eenmaal sneller. Niet in iedere textielcontainer kun je kapotte kleding kwijt, het staat meestal op de container wat je erin kwijt kunt. 

De andere zak met kleding zit kleding waar we niet (meer) blij van worden. Deze kleding slijt je vaak ook niet. En eerlijk gezegd: zwangerschap, wat kilootjes erbij... sommige kleding stond gewoon niet leuk meer. Ik hoop dat die kleding met plezier afgedragen word. 

Verder is er een grote stapel papier de papiercontainer ingegaan. Gooide ik spullen die kapot waren weg. Gaf ik een grote doos met kleding van Niek weg aan een mama met ook een babyjongetje. Kon ik mijn schoonzusje nog blij maken met kleding en wat spullen. 

Ieder jaar maak ik al mijn kasten schoon. Eigenlijk schrik ik wat er ieder jaar ons huis verlaat. Maar anderzijds komt er ieder jaar ook veel ons huis binnen, alleen is dat sluipender. Wil je huis niet dichtslibben, dan moet er toch ook ieder jaar wat uit. 

Sommige dingen vind ik lastig om weg te doen. Ik had het dit jaar echt lastig met de te kleine kleding van Niek. Zou ik het bewaren....voor als...? Of toch maar weg. Uiteindelijk koos ik ervoor om er een andere mama blij mee te maken. Toen het eenmaal in een doos ingepakt zat voelde het goed. 

Spullen wegdoen is toch een stukje afscheid nemen. Maar als ze de deur uit zijn is het voor mij goed. Het geeft ruimte en een stukje vrijheid. Mijn kasten zijn weer netjes opgeruimd. Ik weet mijn spullen precies te liggen. We hebben weer plek voor dingen waar we écht blij van worden. 

Onlangs schreef ik een stukje over minimaliseren. Dat kun je hier terug lezen. 

5 opmerkingen:

  1. Ik vind je heel dapper. Ik doe wel laden, planken. Maar ik ruim geen hele kasten op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo kom je er ook toch.
      Ik pak de dingen soms te groot aan en halverwege is mijn energie op en zit ik met de hele boel overhoop :(
      Maar het voelt heerlijk als de klus weer is geklaard.

      Verwijderen
  2. De lente zit blijkbaar toch al in de lucht.
    Ook hier het huis op z'n kop maar minimizenzal me nooit lukken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zat de lente als een maand geleden in de lucht. Het was een grote klus :) Maar het voelt heerlijk als het weer gebeurd is he?! Succes!

      Verwijderen
    2. Zo ver ben ik nog lang niet 😁

      Verwijderen