vrijdag 10 januari 2020

Stille tijd in 2020

Stille tijd houden is iets wat ik héél belangrijk vind, maar wat er bij mij in het afgelopen jaar er vaak niet van kwam. Het afgelopen jaar was te rommelig, als ik dacht dat ik een uurtje over had kwam er weer wat tussen. Dus plande ik het niet, met als gevolg dat het er vaak bij in schoot. Of dat het voor mijn gevoel maar 'eventjes' tussendoor was, bijvoorbeeld tijdens het voeden. Dit jaar proberen we wat meer rust te creëren persoonlijk maar ook in ons gezin. Vandaar dat ik de focus nu leg op stille tijd.  

Bron: www.moeskruid.nl

De beste optie is dat het in je dagelijkse ritme zit. En overal waar je leest word vaak het advies gegeven om dit 's morgens vroeg te doen. Ondertussen ben ik erachter dat het voor mij niet de beste optie is. Ik kan 's morgens vroeg meteen maar wat actiefs doen. Of ik ben te slaperig om geconcentreerd stille tijd te houden of mijn planning voor die dag spookt constant door mijn hoofd of ik word gestoord door een kind wat vroeg wakker is.  Wat ik 's morgens heb gelezen weet ik na een uur al niet meer. Mijn beste tijd is eigenlijk 's avonds als de kinderen op bed liggen en het huis er weer redelijk opgeruimd eruit ziet. Mijn avonden zijn meestal zo goed als 'leeg', zoals past bij een echte huismus. En alle noodzakelijke klussen zijn meestal al gebeurd. De kinderen slapen. En dat geeft mij rust in mijn hoofd om me écht te concentreren. 

Trouw de Bijbel lezen vraagt om zelfdiscipline, net zoals heel veel andere dingen in het leven. Ik besefte dat het voor mij het beste zou werken om een stok achter de deur te hebben. Die heb ik gevonden. Ik ben eind vorig jaar lid van de Moeskruid Bijbelleesgroep. Nog voor 6.00 uur op 1 januari had ik al een appje op mijn mobiel. Daarin stond wat ik die dag 'moest' lezen tijdens mijn stille tijd. En zo gaat het iedere ochtend. Behalve op vrijdag, dan krijg ik 'opdracht' voor het hele weekend. Ondertussen ben ik nu 10 dagen verder. 

De eerste dagen lazen we heel het Johannes-Evangelie door. Dat was even wennen, want zo was ik het niet gewend. Ik las de Bijbel voorheen langzaam en tekst voor tekst, las de uitleg erbij, dacht er over na. En nu moest ik de eerste dag 4 hoofdstukken tegelijk lezen. Na een aantal dagen begreep ik waarom. Ik had een beter beeld van het hele Bijbelboek in een paar dagen tijd. Ik zag lijnen en verbanden die ik nog niet eerder had ontdekt. Per dag krijg je trouwens ook wat opdrachten, dus werk ik met een notitieblok. Want ik weet van mezelf dat ik schrijvend beter onthou. De eerste dagen gingen de opdrachten over Johannes, de schrijver. De opbouw van het Bijbelboek, de thema's. Na een aantal dagen gingen we dus de diepte in en begonnen we voorin het Johannes-Evangelie. Eigenlijk ben ik na 10 dagen er al achter dat dit voor mij werkt. Ik heb overzicht, rust maar ook leer ik nieuwe manier om de Bijbel te lezen en te bestuderen. 

Mocht je dit nou ook willen? Je kunt je hier meer informatie lezen en aanmelden. We zijn overigens niet samen, maar ik geloof dat we met 700 vrouwen (en een paar mannen) zijn. 

Nog wat tips voordat je begint:
- Naast de Bijbel en notitieblok vind ik het fijn om de Bijbel met uitleg of iets dergelijks ernaast te gebruiken. Ook de Bijbel in een andere taal of vertaling kan leerzaam zijn. 
- Soms heb je dagen die zo vol zitten dat stille tijd er( gedeeltelijk) bij in schiet. Ik gebruik dan de zondag als 'inhaaldag'. 
- Pas las ik een boek over stille tijd: 'Plan elke dag alvast het moment [om stille tijd te houden] voor de volgende dag en houd dit dan in open handen. Als je bedacht hebt om in de vroege morgen even te gaan zitten, en je peuter komt binnen als je net begonnen met lezen, accepteer dan deze onderbreking als komenden uit Gods eigen hand.'
- 'Hoe kunnen moeders stille tijd houden?' 
- Soms zijn er momenten in je leven dat het heel lastig is om je te concentreren. Ik ervoer dat in de zwangerschap van Niek. Accepteer het en zoek andere manieren om toch met Gods Woord bezig te zijn. Ik schreef er hier meer over. 

Ik hoop dat je vruchtbaar stille tijd mag houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten