vrijdag 24 januari 2020

Niek eet een hapje mee!

Niek is een heerlijk jongetje wat prima ontwikkeld. Deze mama geniet er heel erg van! Sam kwam pas op later leeftijd bij ons en met hem hebben we al die ontwikkelingen niet meegemaakt. 

Waar ik heel erg van geniet is om Niek allerlei hapjes te laten proeven. Gelukkig is Niek een prima eter en doet (bijna) overal zijn mond voor open. Ik ben dan ook zo'n moeder die voor haar baby in de keuken staat. Ik heb niks met potjes. Heb ze wel gekregen, maar die zijn voor noodgevallen. 

Toen Niek 4 maanden was hebben we hapjes geprobeerd zonder resultaat. Hij wist echt niet wat hij ermee aan moest. Dus hebben we het even geparkeerd. Met 5 maanden nog eens een poging gedaan met resultaat! Na een tijdje ging het steeds beter. Een maand lang hebben we allerlei groenten en fruit apart geprobeerd. Ik vroor de hapjes in. Hiervoor gebruikte ik een ijsblokjes tray (flexibele). Per dag eerst één blokje. Na een paar weken werden het er steeds meer. 

Ingevroren blokje groenten en fruit
(sinaasappel, meloen, bonen, peer, broccoli, wortel en erwten)

Vanaf 6 maanden gaan de hapjes echt meetellen. Ik begon ook steeds meer groenten en fruit te combineren. De fruithapjes gaf ik meestal 's ochtends en de groente als wij ook aan het avondeten zaten. Bij fruit heb je sneller dat het sap-achtig wordt. Door een banaan toe te voegen wordt dit probleem al wat verholpen. Toen Niek wat ouder was durfde ik ook yoghurt erbij te doen. Of dikker maken met rijstebloem. 

Toen hij nog wat ouder was gaf ik hem ook wel eens een stukje wortel of boontje in handen. Heerlijk om te zien hoe hij het eten ontdekt. 

Als het enigzins mogelijk is, is eet Niek met de pot mee. Dat is vaak het geval bij de echte Hollandse pot (aardappels, vlees en groenten). Aardappels kook ik altijd met wat zout, maar Niek z'n aardappeltje kook ik dan in een aluminiumfolie mee. Groenten kook ik zoutloos. Vlees vond ik altijd wel een dingetje, hij heeft vooral vegetarisch gegeten. Maar gekookte kip is ook goed te doen voor kleintjes of een stuk gekookt ei. 

Groenten mengen (wortel en erwten) met wat rijst
In het begin pureerde ik heel braaf alle prakjes fijn, later ietsjes minder fijn zodat er nog hele kleine stukje in zaten. Maar zodra ik het idee had dat ik daar vanaf kon stappen heb ik dat meteen gedaan. Niek accepteerde gelukkig de fijngeprakte hapjes. De reden dat ik dit gedaan heb is dat ik bang was dat Niek zou struikelen over ieder stukje in z'n eten.

Maar soms kook ik ook heel wat potjes op voorraad. Eerlijk gezegd geniet ik daar ook wel van. Inspiratie vind ik op de site: Koken voor mijn dochter. Op deze site staan de hapjes netjes gesorteerd op leeftijd. Het geeft je wat afwisseling en wat leuke ideeën. Vaak volgde ik niet eens precies het recept, maar was het voor mij vooral een inspiratiebron waar ik dan zelf ideeën bij kreeg. Deze site houdt zich trouwens niet aan de regeltjes voor welke groenten wanneer. Deze vader probeerde gewoon een groente of kruid uit en keek hoe zijn dochter daarop reageerde. Dat ben ik uiteindelijk ook gaan doen. Zo at Niek al vrij snel paprika en tomaat en daar is hij nog steeds dol op. 

Het paprika-tomaat recept, grof gepureerd mét macaroni
klaar om ingevroren te worden
Prakjes vroor ik vaak in kleine potjes in, maar wat ik ook goed werkte was een flexibele muffinvorm. Ik zette de muffinvorm op een snijplank, vulde de vorm met de prakjes en zette het voorzichtig met snijplank in de vriezer. De volgende dag haalde ik de bevroren porties eruit en bewaarde ze in een grote bak ik de vriezer. 

Opwarmen doe ik vaak met de magnetron, maar grotere prakjes ook wel in een pannetje of au-bain-marie (als je dan toch aan het koken bent: bord bovenop je dampende pannetje).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten