vrijdag 2 november 2018

Oplaadmomentjes

Deze mama is geen mama die altijd in topvorm is. Sommige weken geniet ik volop van het moederschap, andere weken vind ik het loodzwaar. De weken waarin ik het loodzwaar vind probeer ik wat meer oplaadmomentjes te vinden, al ben ik daar geen ster in. Maar ik weet ondertussen wel dat, als ik het niet volhoud, mijn hele gezinnetje daar onder lijdt. 

Ik ben geen type die af en toe een dag voor zichzelf gaat shoppen. Ik heb niet de luxe om Sam zomaar 'n dag weg te brengen. Leon is druk met twee banen. Dus ik probeer mijn oplaadmomentjes in het leven van iedere dag te plannen. 

Naar Sam kijken als hij speelt
Dat kan ongelooflijk relativeren. Zo heerlijk om een kind de wereld zien te ontdekken. Als hij in bad speelt en schuim op z'n handen bestudeert. Of als hij iets nieuws proeft wat hij nog nooit heeft gegeten. En hoe heerlijk is het om hem te zien genieten in z'n spel. Misschien geniet ik wel dubbel omdat de afgelopen jaren voor ons best pittig waren. Waarin Sam veel boos en gefrustreerd was, of weken waarin hij niet tot spel kwam. 
Misschien herkenbaar, maar voorheen pakte ik sneller even een sopje als ik merkte dat Sam ging spelen om gebruik van het moment te maken en eens even lekker mijn huishouden op orde te brengen. Maar eventjes 5 minuten naar mijn pleegzoon kijken die zo lekker speelt, daar laad ik van op!

Lekker kop thee met een stuk chocola

Ooit kreeg ik via mijn werk een pakketje cadeau met soorten thee. En daar zat één soort thee in die ik ongelooflijk lekker vond. Deze thee gebruik ik niet dagelijks, maar ik bewaar het 'als extraatje'. Dus als we op vakantie zijn koop ik zo'n pakje thee. En als ik nu een kop van die thee drink komen er sowieso vakantieherinneringen boven. 
En chocola..heeft dat nog uitleg nodig? Ik ben er dol op! 

Tijd voor mezelf
Als ik merk dat ik er doorheen zit plan ik tijd voor mezelf. En zoals ik al zei: dat is eigenlijk geen dag weg. Maar denk meer aan een ochtendje dat Sam op de peuterspeelzaal zit of een avondje. Ik probeer dan dat to-do-lijstje wat altijd in mijn hoofd of op papier staat te negeren en mezelf de vraag te stellen: waar heb ik nu zin in?  Pas ben ik om 9 uur 's morgens weer terug in bed gekropen toen ik Sam had weggebracht naar de peuterspeelzaal. Dronk ik daarna een kop thee en las een boek. Soms heb ik zin om te tuinieren. Soms om creatief bezig te zijn. Zo'n ochtendje of avondje voelt als een cadeautje aan mezelf. 

Tijd met z'n tweetjes
Een gepland avondje met Leon is echt heerlijk. Dan kook ik voor z'n tweetjes terwijl Leon Sam naar bed brengt. Sam eet vooraf vaak een kliekje of in ieder geval iets wat hij lekker vind. We eten uitgebreid en ik geniet alleen al van een ononderbroken gesprek tijdens het eten. Onverdeelde aandacht voor ons twee. Vaak kruipen we daarna op de bank met wat lekkers en een film. Heerlijk zo'n avond! 

Buitenlucht!
Vandaag merkte ik het ook weer. Totaal mijn dag niet, kun je hebben tijdens je zwangerschap :), toch even naar buiten en daar knapte ik gigantisch van op. Ik kwam vol energie weer terug. Ook Sam mist het buiten spelen. Vooral omdat mama nu niet op een tuinstoel naast de zandbak komt zitten. 

Dit zijn zomaar 5 oplaadmomentjes voor mezelf. Ik kan je daarbij vertellen dat ik tijdens mijn zwangerschap vaak moe ben en dus overdag soms in bed kruip of op de bank lig. Dit heb ik getraind met Sam. Hij vond het in het begin helemaal niks. Maar ik heb hem uitgelegd waarom ik moe ben en dat ik straks, na mijn slaapje, tijd voor hem heb. Zodra ik nu op de bank ligt komt hij even controleren wat ik aan het doen ben en dan kan hij zichzelf ongeveer een kwartier lang vermaken. Bewust probeer ik er geen filmpje aan te koppelen, omdat ik daar niet zo'n fan van ben. Dit hou ik achter de hand in noodgevallen, dus als ik mijn rust écht heel hard nodig heb. Maar vaak zet ik een luistercd aan en wikkel ik hem lekker in een dekentje in een stoel. Na 10 minuten slaap ben ik weer opgeknapt. En maken we samen een puzzel of lezen een boekje. 

5 opmerkingen:

  1. Fijn om even mee te genieten van je oplaadmomentjes. Vooral het kijken naar Sam die speelt. Mooi dat hij dit aan het leren is en je hem stimuleert met zo´n cd ipv dvd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen.
    Hier ook geen filmpjes maar luisterboeken. Helaas hebben de 2 oudste gister in de regen op de stoep ergens naar binnen staan kijken omdat de tv aan stond. Denk dat ze dat ook gewoon een half uur gedaan heb. Schaam me diep. Die weten nu ook dat dus echt niet mag!

    Hier door schade en schande ook geleerd echt oplaadmomentjes nodig te hebben.
    Sindsdien drink ik elke dag een mok echte koffie, kan daar echt van genieten. En geeft ook gelijk de n oppepper. Kan dat goed gebruiken voor ik hard aan dr slag moet.
    Van de week onverwachts mn zus gebeld voor n bak koffie, is wel even half uurtje rijden. Maar moest even onder de mensen zijn en wat anders hebben dan alles wat bij het verhuizen komt kijken.
    En 's middags even een filmpje als de jongste op bed ligt of lekker haken die ik ook vaak om even niets te moeten...

    Fijne dag weer en geniet van Dan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Het fijnste is dat koffie/thee warm is zodat je het niet 'eventjes' kan drinken maar er echt de tijd voor moet nemen.

      Verwijderen
  3. Wat goed een luisterboek ipv een filmpje. Zelf niet aan gedacht voor mijn peuterzoon. Kun je tips geven welke geschikt zijn? En leen je ze of koop je ze?

    Groeten Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen