vrijdag 9 november 2018

Luistercd's voor Sam

Super leuk om reacties van jullie te lezen! Naar aanleiding van het blogartikel 'Oplaadmomentjes' kreeg ik de vraag welke luistercd's Sam luistert. Goede vraag...was voor mij ook een zoektocht. Vandaar dat ik besloot er een blogartikel aan te wijden. 

Voornamelijk ben ik begonnen met cd's te lenen uit de bibliotheek. Zodoende kwam ik erachter wat Sam leuk vond en wat ik vond passen. Taalgebruik is een punt. We willen geen cd's met vloeken in huis. Ook het overdragen van principes vinden we belangrijk (zoals hoe gaan mensen in het verhaal met elkaar om). Maar dat is zowel met boeken als luistercd's best lastig. 

Ik stapte vlak voordat we op vakantie gingen een boekhandel binnen met de vraag naar luistercd's. 'Nou mevrouw, die hebben we niet. De markt hierin is verpest.' Ik besefte later eigenlijk dat de meeste kinderen nu wel naar een schermpje zouden kijken in plaats van op de bankhangend een luistercd luisteren. Ik ging vol goede moed naar de Bruna, maar ook daar hadden we voor de leeftijd van Sam geen luistercd's. Voor luistercd's kun je eigenlijk het beste naar een christelijke boekhandel gaan, die heeft ze vaak nog wel. Maar ook op Marktplaats kun je soms nog wel iets leuks scoren. 

Sam is ondertussen 3 jaar geworden. Hij is gek op boekjes lezen en muziek luisteren. En een logisch gevolg is dat hij luistercd's ook ontzettend leuk vind. Ik kan me voorstellen dat niet ieder kind even dol is op het luisteren van cd's. Het vergt namelijk wel concentratie. 

Een groot voordeel van luistercd's is dat de woordenschat enorm omhoog vliegt. Sam kent nieuwe woorden en ook zijn zinsopbouw is verbeterd. 

Jip en Janneke
De cd's van Jip en Janneke vind Sam erg leuk. De verhaaltjes zijn simpel en heel herkenbaar. Soms wat ouderwets, maar Sam lijkt het niet erg te vinden. Hij vraagt vaak om verduidelijking van woorden of 'waarom' iemand iets doet. Hij heeft een set van 6 cd's. En de cd's worden grijs gedraaid. Door de cd's vaak te herhalen gaat hij verhaallijnen herkennen en daarover vragen stellen. Wij hebben de versie cd's die voorgelezen zijn door Flip van Duijn, er is ook een serie die door Annie M.G. Schmidt zelf zijn voorgelezen. De eerste versie vind ik persoonlijk fijner om naar te luisteren. 


Serie: Peter
Laatst hebben we een cd aangeschaft over Peter. Dit verhaal is geschreven en voorgelezen door Evert Kuijt. Niveau vind ik voor een 3-jarige best hoog. Ook de manier van voorlezen spreekt Sam minder aan. Hij houdt het niet vol om de hele cd mee te luisteren. 
Verder vind ik dat er vaak het woord 'dom' of 'domoor' gebruikt word. Het verhaal zelf is wel leuk om naar te luisteren. 


Kijk en Luister
Van de serie kinderbijbels zijn ook luistercd's. Deze wil ik nog graag een keertje voor Sam aanschaffen. Kinderen kunnen zo zelfstandig de kinderbijbel 'doorlezen'. Er wordt iedere keer aangegeven wanneer er een bladzijde omgeslagen moet worden. 


Dikkie Dik
Laatst kocht ik via Marktplaats een exemplaar van luistercd's van Dikkie Dik. Maar deze ligt nog in de kast te wachten totdat ik Sam een keer wil verrassen. De boeken van Dikkie Dik vind Sam erg leuk, dus ik verwacht dat dit ook wel een succes gaat worden. 



Kikker
Ook van Kikker zijn er luistercd's. Sam is fan van Kikker. Het sterke aan deze verhalen vind ik dat ze allemaal gaan om sociaal emotionele thema's, zoals verdriet, omgaan met verlies, vriendschap, elkaar helpen, geduldig zijn. Ik merkte echt dat Sam anders op dingen ging reageren. Of dingen uit zijn dagelijks leventje ging herkennen door de verhalen van Kikker. Hij vroeg me bijvoorbeeld opeens: 'Hoe gaat het met je?' (exact op dezelfde toon :)) Of als hij zijn dag niet heeft zegt hij heel bijdehand: 'Ik voel me vandaag niet zo lekker'. Cd's zijn heel muzikaal omlijst met allerlei geluiden die bij het verhaal passen. 



Dit waren tot nu toe mijn bevindingen op dit gebied. Vul gerust aan in de reacties zodat we elkaar kunnen helpen. 

8 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik denk dat ik ook van de verhalen van kikker zou genieten, vooral wanneer ik me niet zo lekker voel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tips! Kikker is hier favoriet, eens kijken of ik die kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd naar je zoekactie. Hou me op de hoogte van je vondsten!

      Verwijderen
  3. Bedankt voor de tips! Ik heb laatst bij de bieb wat lyistercd's besteld. Dan komen ze ook van andere vestingen en heb je dus meer keus. Heb daar van W. G van der Hulst vandaan en verschillende van Geesje Vogelaar over Moor.
    Ik heb helaas niet veel tips voor deze leeftijdscategorie. Voor ouderen is er weer meer keus.
    Wel kan ik je aanraden het krantje van de Kruidvat of trekpleister in de gaten te houden. Om de zoveel tijd hebben die luisterboeken in de aanbieding voor 2,99 en daar zit Dikkie dik en boer Boris (toch nog n tip) bijv. Ook tussen.
    Wij hebben nu n tijdelijk abbo op familystream, daar staan er ook best heel wat op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O en ben je al bekend met de luisterbieb? Als je lid bent van de bieb, kan je met je pasnummer inloggen en staan er ook op. Maar moet je wel kritisch zijn. Die van Yvon Jaspers vind ik bijv over het randje qua o.a. taalgebruik.

      Verwijderen
    2. Goeie tip van de kruidvat die ga ik in de gaten houden.

      Verwijderen
    3. O dat zijn goeie tips Maria! Ik ga ze onthouden! Dankjewel!

      Verwijderen