dinsdag 27 november 2018

Informatie over pleegzorg

Stel dat je enthousiast geworden bent over pleegzorg...
Stel dat je graag meer wil weten over pleegzorg...
Stel dat je graag een andere wending wil in je leven...
Stel dat je graag écht iets voor een ander wilt betekenen...
Stel dat je...

Dan heb ik voor jou hier een heleboel sites, boeken en blogs over pleegzorg voor je op een rij gezet. En er zullen er vast nog veel meer zijn! 

Zelf weet ik nog goed dat ik echt een informatie-slurper was op het gebied van pleegzorg. Ik las er alles over wat ik kon vinden. Maar vond het tegelijkertijd best tegenvallen wat ik erover kon vinden. Vandaar dit blogartikel. 

Boeken:

Ze horen bij ons?!

Is een informatief boek, gemaakt vanuit de christelijke jeugdhulpverlening. Heel informatief, maar wel geschreven vanuit de ervaring. Mooi boek om te lezen als je inhoudelijk meer over pleegzorg wilt weten. 



Wij hebben trouwens niet gekozen voor de christelijke pleegzorg, maar ook dan is dit boek fijn om te lezen. 

Een (h)echte uitdaging
Dit boek is nog niet zo lang uit. Ik heb het nog niet gelezen, maar staat wel op mijn lijstje. De recensies zijn lovend. 





Boeken voor kinderen:

Je hoeft niet te kiezen
Sam is nog te klein voor dit boek, het is bedoeld voor kinderen van 4-7 jaar. Heeft de vorm van een informatief prentenboek. Vooral loyaliteit komt aan bod. Boek is heel mooi en duidelijk geschreven voor kinderen. De biologische moeder wordt daar bijvoorbeeld 'buikmama' genoemd en krijgt een eigenlijk plekje in het leven van kinderen. 




Hier woon ik
Boek voor (pleeg)kinderen vanaf 7 jaar. Het is de bedoeling om dit boek samen met een opvoeder of ouder te lezen en erover door te praten. Boek geeft voor pleegkinderen vooral veel herkenning. Ik ben het ook zeker van plan om ooit samen met Sam te gaan lezen. 





Sites
Dé pleegzorgsite van Nederland. Je vind er eigenlijk alle informatie. 

Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen heeft ook een site. Eerlijk gezegd heb ik niks met NVP. Maar het geeft je bijvoorbeeld kans om andere pleeggezinnen te ontmoeten. 


Blogs
Nieske Selles - ten Brinke, is pleegmoeder en schrijft graag over pleegzorg en geloofsopvoeding. Ze heeft een heel mooi blog met herkenbare verhalen. 

Pleegmama Kloek, actieve en enthousiaste pleegmoeder en blogger. Ze schrijft echt iedere week. Ze is pleegmoeder van 2 pleegkinderen die langdurig bij haar wonen. Haar blogartikelen geven een eerlijke kijk op het leven van een pleegmoeder. 

Pleeghart, dit is een pleegmoeder die via Facebook schrijft. Geeft een heel duidelijk beeld hoe intensief (maar ook mooi) pleegzorg kan zijn. Heel veel respect voor deze pleegmoeder!

Inge van der Weege schrijft een heel mooi blog. Ik ontdekte het blog pas. Zij is de auteur van het boek 'Een (h)echte uitdaging'. 

Tante Pleeg is iemand met heel veel ervaring met pleegzorg. Ze blogt al een tijdje niet meer, maar haar blog bevat een schat aan informatie. 

Jenny, moeder van veel, runt samen met haar man een gezinshuis met veel pleegkinderen. Ze schrijft over haar leven als pleegouder. 

Forum
Ik ben niet zo heel erg van fora. Maar deze, via Facebook, vind ik fijn. Regelmatig vraag ik advies. Want het allerliefst heb ik tips van mensen met ervaring. En soms is het ook fijn om te lezen dat je niet de enige bent die met de handen in het haar zit. 
Hij is overigens een gesloten forum en je komt er ook niet zomaar op. Alleen pleegouders mogen hier lid van worden. 

Verder...
Mocht je echt serieus overwegen om pleegouders te worden dan raad ik je vooral aan om in contact te komen met andere pleegouders. Wij zijn, bij een wildvreemd pleeggezin, een keer op bezoek geweest. Zij zaten in dezelfde situatie dan wij, dat wil zeggen, zonder biologische kinderen een pleeggezin vormen. We hebben nog steeds contact met deze mensen. En zeker als je net een plaatsing hebt is het fijn om ervaren pleegouders in de buurt te hebben om mee te sparren. Wij vinden contact met andere pleegouders heel waardevol. 

Natuurlijk mag je me ook mailen: uitliefde.rianne (at) gmail.com

1 opmerking:

  1. Bent u een vrouw die op zoek is naar de vrucht van de baarmoeder, u wilt de stemmen van kinderen in uw huis horen, maar u bent niet zwanger geworden, maak u geen zorgen meer want Dr. Ajayi zal u helpen om zelf een baby te krijgen, ik stond voor soortgelijke situatie wanneer een man getuigt hoe de grote spreukenmaker Dr. Ajayi hem hielp om zijn geliefde vrouw terug te krijgen na 9 maanden van scheiding, ik reikte naar Dr. Ajayi legde mijn toestand uit, hij zei me niet meer te huilen en maakte een kruidendrank voor mij die ik nam en in drie maanden tijd was ik zwanger van tweelingjongens, ik ben nu een trotse moeder. neem contact op met Dr Ajayi, de spreukgever voor elke levenssituatie, hij is een goede man. Viber of WhatsApp: +2347084887094 of e-mail: drajayi1990@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen