vrijdag 27 juli 2018

Inmaken van groenten

Al eerder schreef ik een blogbericht over het inmaken (meer basisinformatie) en het inmaken van fruit. En nu dan een bericht over inmaken van groenten. Momenteel kun je weer volop groenten inmaken (een heel warm klusje). De groenten die ik inmaak:

Tomaten
Tomaten pluk ik vaak als ze nog een beetje groen zijn, en laat ze verder rijpen in de vensterbank. Als ik een paar kilo tomaten heb snij ik ze in vieren en haal het hart eruit. Daarna gaan ze in een grote pan met een klein laagje water en zet ik ze op middelmatig vuur. Ik kook ze helemaal zacht. Daarna doe ik de tomatenbrei meteen in de blender (dit kan ook met een roerzeef) en maak ik ze meteen in potten van een halve liter in. Heerlijk voor de tomatensoep of tomatensaus. Invriezen gaat overigens ook prima, dan hoef je ze niet persé eerst zacht te koken, maar kan het meteen door de blender. 
Je kunt er overigens ook voor kiezen om meteen kant en klare tomatensaus te maken. Dat heb ik wel eens gedaan met dit recept. Sam was er dol op, wij wat minder. 
Wij eten het hele jaar verse tomatensap uit potten. Heerlijk!

Bonen
Wat wij ook standaard ieder jaar inmaken zijn bonen. Sperziebonen nog het meest. Het is een hele klus, maar zo eten we een jaar rond boontjes uit eigen tuin. Ik punt ze, breek ze en blancheer ze. Ik kook ze 10 minuten en spoel ze daarna af met koud water. Verdeel ze in bakjes, laat ze afkoelen en vries ze daarna in. Wij vriezen gerust 20 bakjes in, dus kunnen we om de week een gerecht met bonen eten. Als je op deze manier invriest heb je slappe boontjes. Wij vinden dat niet erg. Ooit hebben we een jaar de boontjes zonder te blancheren ingevroren. Maar dan krijg je taaie boontjes, overigens wel wat harder, maar dat vonden wij niet lekker. Als ik de bonen uit de vriezer haal kook ik ze daarna nog 20 minuten. 
Snijbonen kun je snijden en zo invriezen. 

Courgette
Courgette is een groente waar we niet heel dol op zijn. Ik snij meestal 2 courgettes in stukjes en vries ze zo in bakjes in. Als we dan een pastagerecht eten haal ik er een handje uit en roerbak die mee. Verder eet ik courgettesoep zo nu en dan als lunchgerecht. Als ik dan een pan klaar maak vries ik een liter in. Momenteel hebben we nu dus een paar liter courgettesoep in de vriezer omdat we nu volop courgettes hebben. 

Rode bieten

Rode bieten zijn ideaal om in te maken. Je proeft geen verschil tussen verse of ingevroren bieten. Het is wel een hele klus om ze in te maken. Als de rode bieten uit de tuin komen was ik ze en snij het loof eraf. Als er hele grote exemplaren tussen zitten halveer ik die. Daarna gaan we in de grootste pan die ik heb met flink wat water. Ik kook ze net als aardappels, maar dan veel langer. Ze zijn gaar als je er met een vork erin kan prikken. Maar dat kan wel een uur duren voor ze gaar zijn. Daarna laat ik ze afkoelen en haal ik met handen of mesje de buitenste schil eraf. En daarna rasp ik alle rode bieten en verdeel ze over bakjes. Rode bieten vallen voor mij onder een makkelijke maaltijd. Je hoeft ze alleen maar op te warmen. 

Spinazie
Spinazie staat erom bekend dat het slinkt. Vooral als je het inmaakt kom je daar achter. Het snijden en het wassen van spinazie vergt veel tijd. Daarna gaat de spinazie in een hele grote pan met een laagje water. Breng het aan de kook, zodra de kook erover is draai je het vuur uit. Spinazie laten uitlekken en afkoelen, in bakjes en invriezen. Uit de vriezer hoef je het alleen nog maar op te warmen. 

Bloemkool
Bloemkool kun je ook invriezen. Dit doe ik vaak als ik een te grote bloemkool heb gekocht. Je krijgt er wel slappere bloemkool van als je het opnieuw gaat bereiden. Bloemkool blancheer ik ook een paar minuten. 

Verder zijn er nog een aantal groenten die ik net als de courgette, gesneden invries. Denk aan paprika en prei. Deze gebruik ik dan alleen voor de roerbak of soep. Ook zuurkool vries ik zo in. 

Dit zijn de groenten die wij inmaken. Er zijn nog veel meer groenten die je in kunt maken, maar wij vinden niet alle groenten daarvoor geschikt. Bonen en rode bieten vriezen wij standaard ieder jaar veel van in. 

Op internet is er veel over te vinden en een enkele keer probeer ik iets nieuws uit. Zo heb ik 2 jaar terug augurken proberen in te maken. Geen succes, wat waren ze zuur! 

Heb jij ervaring met inmaken van groenten? Deel gerust je tip hieronder in de reacties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten