dinsdag 22 mei 2018

Sam helpt mee

Eén van onze opvoedingsdoelen is dat we Sam leren om zelfstandig te functioneren. En dat is natuurlijk heel breed. We beginnen vooral heel dichtbij huis, laten we zeggen in huis!

Ik sprak laatst iemand die op zichzelf was gaan wonen. Ze had niet van haar moeder geleerd hoe ze een huishouden aan moest pakken en ook koken kon ze nauwelijks. Daar verbaasde ik me over... want ik ben zelfs Sam al de basis aan het leren. 

Ja! Sam helpt hier al mee! En ik ben er helemaal fan van. Niet omdat het voor mezelf makkelijker wordt (waarschijnlijk in de toekomst wel) maar omdat hij leert zelfstandig te worden. 

Bron: pixabay.com
Even een voorbeeld van klusjes die Sam doet:
- Schone handdoek en theedoek ophangen aan het haakje in de keuken en een gastendoekje in het toilet. De vieze exemplaren legt hij op de trap. 

- De tafel dekken. Het gebeurd wel met aanwijzingen van mijn kant. Het leukste is dat hij ook meteen leert tellen. 

- De tafel afruimen. Dit kan hij overigens al bijna helemaal zelf. Hiervoor maakt hij ook gebruik van het opstapje die we in de keuken hebben staan. 

- Spulletjes uit de vaatwasser opruimen. Een aantal dingen kan hij zelf doen, een heel aantal dingen kan hij niet bij of vind ik te gevaarlijk. 

- Knijpers aangeven bij het ophangen van de was. Ook hier leert hij tellen. 

- Boodschappen helpen opruimen. Niet alles, maar een groot gedeelte kan hij al opruimen of aangeven. 

- Was uit de wasmachine halen. Ideaal als je rugklachten hebt. 

- Helpen de was opruimen. Nu legt hij alleen nog maar de sokken in het sokkenmandje, maar dat kunnen we later uitbreiden. 

- Kruimels onder de tafel op zuigen met de stofzuiger. Zijn favoriete klusje!

Zo zie je dat hij al best wat kan op zijn peuterleeftijd. Hij staat ook overal met z'n neusje bovenop en kijkt op die manier alles af. 

's Avonds voor of na de maaltijd ruimt hij samen met één van ons zijn speelgoed op. Dit hebben we al gedaan toen hij heel klein was. We vinden het belangrijk dat hij leert dat het speelgoed niet van zelf opgeruimd word. Rommel die je maakt, ruim je later weer op. 

Ik dwing hem overigens nog niet echt tot een klusje. Ik wil hem vooral laten zien dat het fijn is om klusjes te doen. Wel probeer ik hem iedere dag iets te laten doen. Ik leg hem ook uit waarom: 'We wonen hier allemaal in huis en daarom moeten we allemaal klusjes doen. Papa en mama doen heel veel klusjes en jij moet er nu ook eentje doen.' 

Hoe ouders hij wordt hoe meer klusjes hij zal doen in huis. Als hij straks wat ouder is wil ik hem iedere dag minimaal één vast klusje geven. Een handvat over klusjes die kinderen per leeftijd aan kunnen vind je op de blog van Huisvlijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten