vrijdag 17 september 2021

Duurzamer leven (1)

Hoi hoi, hier ben ik weer! Ik heb weer ruimte in mijn hoofd en tijd in mijn agenda gevonden om te bloggen. Deze twee dingen zijn voor mij belangrijk en meteen de reden waarom het bloggen de afgelopen tijd zo heel moeizaam ging. Mijn hoofd loopt over van de inspiratie. Dus tijd dat die inspiratie eruit kwam via mijn toetsenbord. 

 Al eerder schreef ik over duurzamer leven. Je kunt het hier terug lezen. De laatste tijd ben ik me er weer meer op gaan focussen. In dit artikel 10 stapjes die ik het afgelopen jaar heb genomen. Sommige items wil ik later nog eens uit werken in een apart artikel. Laat gerust onderin de reacties weten waarover je meer wil lezen op mijn blog.

1. Ik koop al een jaar geen koekjes meer. Ik bak iedere week koekjes. En naast dat het duurzaam is vind ik het nog erg leuk om te doen ook!

2. Ik ben overgestapt op shampoobar in plaats van een fles. Dat was een hele zoektocht, want wat voor de één wel werkt hoeft voor de ander niet te werken. En ik ben ook van het type dat er niet van houdt om nog na te spoelen met appelazijn of daarna nog in te smeren met olie. Ik was op zoek naar een shampoobar waarbij dat niet nodig was. Na twee mislukte pogingen is de derde wel gelukt!

3. Het gebruik van bakpapier heb ik gehalveerd. Ik heb herbruikbaar bakvel gekocht voor op mijn bakplaat. Voor taart- of cakeblikken gebruikte ik het nog wel, al ben ik aan het proberen dit ook te minderen. 

4. De plastic melkkannen nemen bij ons heel veel plek in in de plastic afvalcontainer. Daarom heb ik een aantal keer melk gehaald bij de melktap hier in de buurt. Ik nam daar mijn eigen maatbeker (met deksel) voor mee en kocht bij de melktap zelf nog een glazen fles die goed te herbruiken is. Maar al snel kwam ik erachter dat onze grootste melkdrinker niet tegen rauwe melk kan. Voor mezelf maakte ik er ook yoghurt van. Dat is vrij makkelijk, maar deze proeft wel wat minder zuur.

5. Op de markt haal ik mijn boodschappen bijna helemaal afvalvrij. En dat was een dingetje hoor. De groenteboer reageerde enthousiast toen ik met eigen zakjes aan kwam zetten. Dat deden wel meer klanten. De kaasboer reageerde ook goed toen ik mijn lege kaasdoos neerzette. De notenboer keek ook niet raar op toen ik vroeg mijn tupperwarebakje vol te doen. Alleen de poelier...die pakt de kipfiletjes met een plasticzakje. Weegt ze af en kiept ze vervolgens in mijn bak. Dus dat kost alsnog een plastic zakje. Het is voor mij echt een drempel geweest om met mijn eigen bakjes en zakjes aan te komen zetten, maar het voelt zo goed. En ik merk dat steeds meer mensen dit gaan doen en ze het op de markt al best wel gewend zijn. 

6. Ik koop in grote hoeveelheden. Bij ons in de buurt is een molen die zakken van 5 kilo verkoopt. Ik koop daar bloem en tarwemeel. Om het wat werkbaarder te houden heb ik grote weckpotten gekocht en die heb ik gevuld met bloem en meel. Die 5 kilo zakken werkten toch ook niet handig. Vlees koop ik ook altijd wat groter in. Vaak gehakt en kipfilets. En daarmee maak ik dus van alles en nog wat (cordon bleu, schnitzels, saté, hamburgers, slavinken etc) We overwegen om van de winter een stuk koe te kopen. Wij zijn enorme bofferds met enorm veel vriesruimte en daar kunnen we dan mooi gebruik van maken.

7. Door een moestuin aan te leggen voorzien we ons zelf in groente en fruit. Wat we niet aangegeten krijgen vries ik in of ik maak er jam van. Het voelt zo rijk! Omdat we ook zelf aardappels telen (mijn man dan) zijn we wat meer aardappels gaat eten en wat minder pasta en rijst. Ik probeer ook van de aardappels zoveel mogelijk zelf te maken, zoals patat en aardappelkroketjes.

8. Verder koop ik geen theezakjes meer. Ik heb verschillende potjes losse thee. Maar in de zomer geniet ik vooral van muntthee van mijn eigen muntplantje in de vensterbank. Ik doe m'n best om 'm zolang in leven te houden. En eigenlijk wil ik 'm laten overwinteren.

9. Wasmiddel maak ik tegenwoordig ook zelf, net als vloeibare handzeep. Eigenlijk gebruikte ik voorheen al heel weinig wasmiddel. Ik deed heel lang met een pak. Maar zelf maken is nog beter. Alleen de witte was gebruik ik nog poedervorm. Ik was net in een nieuw pak begonnen. En stiekem ben ik ook bang voor grauwe was. 

8. De deodorant met zooi ging ook de deur uit. Ik ben op dit moment verschillende varianten aan het testen en ik wil ook nog een keer zelf gaan maken.

10. Als laatste heb ik nog een hele fijne allesreiniger gevonden, zo blij mee. SophieGreen heet het merk. Het zit in een kartonnen verpakking in poedervorm. En deze allesreiniger ruikt ook nog eens fantastisch lekker.

 

Ik weet dat alles nog veel duurzamer en beter kan. Maar ik werk stapje voor stapje. Meteen het roer omgooien is best wel heftig (zeker voor een gezin) en de vraag is dat of deze verandering op lange termijn gaat werken. Ieder klein dingetje dat ik verduurzaam is een stapje in de goede richting. Ik ben er zelf veel meer mee bezig dan mijn man. Hij gebruikt nog spuitflessen deodorant en een fles shampoo. Ik hou het in de eerste instantie heel erg bij mezelf. Als het mij goed bevalt en de rest van ons gezin volgt is dat alleen maar mooi. Blijft het alleen bij mezelf is dat ook al een goede stap vooruit. Ik ga hierin niemand dwingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten