vrijdag 2 augustus 2019

Duurzamer leven

Duurzamer leven...echt iets van onze tijd. En terecht... Zelf probeer ik me er ook in te verdiepen. Door kleine dingen te veranderen in mijn manier van leven ben ik stiekem al wat duurzamer gaan leven. 
Eigenlijk gaat het erom dat de dingen die je gebruikt ook écht intensief gebruikt. Vandaar dat minimaliseren heel goed binnen het thema duurzaam past. 


Veranderen kun je overigens beter stapje voor stapje doen, in plaats van in één keer 180 graden omdraaien. Door kleine stapjes te nemen heb je ook minder kans om weer terug te vallen. En in tijden waarin mijn leven wat drukker is, laat ik het wat meer los omdat ik er gewoonweg geen tijd of energie voor heb. 

Een aantal dingen die wij al proberen toe te passen in ons leven wil ik hieronder noemen:

1. Zoveel mogelijk zelf te maken
Taarten, koekjes, jam, appelmoes en soms creëer ik nog 's iets creatiefs van stof of draad. 

2. Hergebruiken
Dingen die gemaakt zijn om meteen weg te gooien proberen we nog een keer te gebruiken. Lege glazen potjes gebruik ik om te wecken of als cadeauverpakking. Lege boterbakjes gebruik ik om groenten of vlees in te vriezen. Yoghurtemmertjes worden in de zandbak gebruikt.  

3. Repareren
We proberen zoveel mogelijk dingen zelf te repareren. Nu ben ik zelf een aardige kluns op technisch gebied, maar ben ooit wel eens naar een Repaircafé geweest. Kijk hier of er bij jou eentje in de buurt zit. 

4. Vermijd plastic
Het schijnt nog een aardige klus te zijn om plastic te recyclen. Daarom vermijden we zoveel mogelijk plastic, dat kan al heel simpel door in plaats van een plastic fles mayonaise voor een glazen pot mayonaise te kiezen.
Ik kocht herbruikbare zakjes voor groenten en fruit bij de Lidl. En dat bevalt heel goed! Als we naar de markt gaan neem ik ook vaak een eigen tas mee. Dan heb ik vaak een bigshopper vol groente en fruit die ik thuis sorteer. 
Vlees zit vaak in plastic verpakt. Ik kies er dan voor om groot verpakkingen te kopen en thuis in kleine porties in te vriezen (in bijv. boterbakjes of tupperware bakjes)
Ook heb ik geen plastic wegwerpbekers, borden of bestek meer in huis. 

5. Tweedehands kopen
Meestal kijk ik eerst op Marktplaats voordat ik naar de winkel ga. Vooral voor kinderkleding kan ik aardig goed slagen. Veel positiekleding kocht ik ook tweedehands. Voor tweedehands boeken kijk ik vaak op bol.com

6. Minder vlees eten
Met vegetarisch eten hoef ik niet aan te komen hier thuis. Maar toch eten we al veel minder vlees dan voorheen. Met een klein bakje spekjes doe ik nu 3x. Kipfilet koop ik per kilo, daar eten we 5 keer van (ik weeg de kipfilet en wat er meer aan zit snij ik er vanaf). Gehakt eten we nu 150 gram per keer in plaats van 200 - 250 gram. Ik ben dit geleidelijk aan gaan doen. Je merkt er echt niets van. Zeker niet als je vlees door het gerecht mengt (zoals bij bijvoorbeeld macaroni). En van 100 gram gehakt kun je 2 hele mooie gehaktballen maken. 

7. Duurzaam menstrueren
Zelf koos ik voor een menstruatiecup en wasbaar maandverband (voor evt doorlekken 's nachts). Nou dat is me erg goed bevallen! Het voelt ook echt schoner. En wat een afval bespaar je ermee!! Ik ben fan!

8. Bij de boer kopen
Bij de boer kopen heeft heel veel voordelen. Maar om op duurzaamheid te letten; de keten van land naar klant is een stuk korter en vervuild het milieu dus veel minder. Een bijkomend voordeel is dat fruit en groenten van eigen bodem vaak gezonder is. In buitenland wordt vaak met gewasbeschermingsmiddelen gespoten die in ons land (al lang) verboden zijn. 

9. Stevige spullen kopen
Een grote ergernis zijn spullen die al half kapot zijn als je ze koopt. Veel spullen zijn zo gemaakt dat je ze na minstens 5 jaar toch wel moet vervangen. Daar baal ik echt van. Ook qua speelgoed probeer ik erop te letten dat we stevig materiaal aanschaffen. Zo hebben we hier gekozen voor flessen en broodtrommels van RVS. In de aanschaf is het wel even slikken als je de prijs ziet, maar als het goed is gaan deze spullen levenslang mee. 

10. Shop bij webshops voor duurzame producten
Tegenwoordig shop ik regelmatig bij webshops (deze of deze) die duurzame producten verkopen. Zo kom je vanzelf op ideeën. Plus als je bij deze webshops besteld krijg je je bestelling compact ingepakt binnen in plaats van een heleboel verstuurde lucht. Ook weer duurzaam!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten