vrijdag 21 februari 2020

Budgettips voor je boodschappen

Eerder schreef ik al dat ik werk met een boodschappenbudget. De belangrijkste reden om dat te doen is omdat het geld er anders uitvliegt zonder dat je er bepaalde controle over hebt. Vooral met boodschappen, is mijn ervaring. Ik pakte veel vaker iets extra's mee. En dat is natuurlijk lekker, maar op jaarbasis kan dat een behoorlijk bedrag zijn. 
Momenteel leven we met z'n viertjes van een budget (hiervan koop ik alle levensmiddelen en verzorgingsartikelen) van €325 per maand. Ik pin altijd €25 extra omdat ik iedere maand een doos met boodschappen aan een minima-gezin geef. Die €25 gebruik ik niet exact, maar als ik het nareken is het vaak om en nabij dat bedrag. Ik wil daar niet te krampachtig in zijn. Voor onszelf doe ik ook niet zo krampachtig boodschappen. 


Ik heb het heel lastig gevonden om een bepaald balans te vinden. Ik wil van mijn geld geen afgod maken. We hebben het financieel goed, dus wat dat betreft is het niet nodig om met een budget te rekenen. Van €300 zouden we ook goed rond kunnen komen, maar ik weet dat het me dan echt bezig ga houden en dat het me afleidt van andere belangrijke dingen. Van €325 kunnen we ook extra dingen kopen en zijn de luxe dingen een extraatje. Het is mijn streven om eind van de maand iets over te houden. Dit stop ik in een potje en hiervan kunnen we als gezin iets leuks gaan doen. Van de zomer telde ik op een vrijdagmiddag het bedrag uit het potje en was het zoveel dat we 's avonds zijn gaan wokken als gezin. Hoe leuk is dat!

Verder vind ik het lastig om de balans te vinden tussen de prijs en de kwaliteit van iets. Gezond eten vind ik ook belangrijk. Ik wil niet bezuinigen op groenten en fruit, hoewel je wel kunt kijken naar goedkopere keuzes. Ik wil ook graag eerlijk eten kopen. Maar dat is erg lastig te bepalen. Daarom hou ik me vaak aan de tip van Teun van der Keuken. Ik las namelijk zijn boek Survivalgids door de supermarkt. 'Koop de producten bij de mensen die er verstand van hebben'. En dat is 9 van de 10 keer niet de supermarkt. Nou koop ik het gros nog steeds bij de supermarkt, want kilometers rijden voor bepaalde producten heeft ook mijn voorkeur niet. Maar ik ga er wel van uit dat de groenteboer meer verstand heeft van de groenten die hij verkoopt dan de supermarkt. En dan betaal ik daar inderdaad vaak een eurootje meer voor. Brood koop ik ook bij de bakker. Dit kost me per week zeker €2 meer, maar ik ga ervan uit dat het dan eerlijk brood is. De markt is mijn favoriet. Vaak wat goedkoper dan in een winkel. 

Eén van mijn beste vrienden in mijn huishoudelijke apparaten is de vriezer. Doordat ik veel dingen invries kunnen we echt goedkoper eten. 

Hieronder mijn manieren om wat goedkoper boodschappen te doen:

1. Ik doe boodschappen bij de 'goedkopere supermarkten', dit loont namelijk echt! Ik denk dat dat de reden is dat we nog steeds van hetzelfde budget leven dan 2 jaar terug met een persoontje meer. Nu eet een baby niet zomaar tientallen euro's op per maand, maar telt toch mee qua luiers en zulk soort dingen. 

2. Deze klinkt niet goed, maar toch doe ik het: lees geen reclamefolders. In de winkel zie ik vanzelf de aanbiedingen langs komen. Ik maak er alleen gebruik van als ik het écht kan gebruiken. Aanbiedingen van groenten en fruit neem ik niet meer mee in de supermarkt, en van vlees of vis namelijk ook niet. Wetend dat de supermarkt mij niet dit cadeautje gunt, maar eerst de boer heeft afgeperst. 

3. Koop bij de boer! Dit lukt me niet altijd, maar het is wel een goede manier om aan een eerlijk product te komen zonder de hoofdprijs te betalen. 

4. Groot denken.  Per maand koop ik een kilo gehakt en een kilo kip. We zijn iets minder vlees gaan eten daardoor kunnen we een keertje meer van een kilo eten. Gehakt koop ik vaak wel in de supermarkt, kip koop ik op de markt. 
Maar ook qua eten klaarmaken kun je groot denken. Vries porties tomatensaus of erwtensoep in. Ideaal en echt goedkoper. 

5. Red eten! In de supermarkt kijk ik altijd naar kortingstickers. Het is vaak eten wat bijna weggegooid gaat worden. Producten die we gebruiken neem ik mee. Ook op de markt kijk ik vaak bij de bak van 'bijna weggegooide producten'. Mijn missie is om iedere week iets te redden. Zo redde ik pas 7 preien en een hele grote zak half rotte appels en een zak champignons. De preien sneed ik in stukjes en vroor ik in (7 boterbakjes vol) en die gebruik ik voor in de soep, bami, nasi etc. De zak appel probeer ik regelmatig te scoren. Voor een euro heb ik 5 boterbakjes appelmoes. De champignons bakte ik een gedeelte op voor op een geroosterde boterham, maakte ik champignonsoep van en de rest ging in de nasi. Sinds kort heb ik ook de app to good too go. Maar nog geen ervaring, het is vaak ophalen tussen 17.00 - 18.00 uur en dan is het hier spitstijd. 

6. Ik maak veel dingen zelf, maar alleen als ik er tijd voor heb. Zelf brood bakken is geweldig, maar het past niet altijd in mijn planning. Ook koekjes koop ik regelmatig en dat is soms ook goedkoper. Appelmoes maak ik altijd zelf, ik vind appelmoes in de supermarkt naar verhouding echt duur. Soms is het goedkoper om zelf dingen te maken, soms kun je het beter kant en klaar in de supermarkt kopen. Maar door het zelf te maken vind ik het fijn dat ik zelf de controle heb over wat we opeten.

7. Goedkopere keuzes maken. Deze gebruik ik vaak met groenten en fruit. Goedkoper fruit zijn appels en bananen. Een goedkope groenten zijn bijvoorbeeld prei of wortels. Soms betaal je per stuk, bijvoorbeeld bij bloemkool. Ik kies dan vaak een grote uit en daar eten we dan 2x van, relatief is het dan geen dure groente meer. 
Een andere tip op dit gebied is dat diepvriesgroenten een goedkopere optie is. Het is bijna altijd goedkoper dan de verse variant. De structuur is vaak anders, daar moet je van houden. 
Een ananas is heerlijk, maar wel duur. Toch koop ik regelmatig een ananas omdat Sam daar heel dol op is. We eten die dan vaak als toetje. Ik geef liever mijn geld uit aan een ananas dan aan een ongezond toetje.

8. Wees zelfvoorzienend. Onze groentetuin levert ons heel veel op. Doordat ik veel inmaak leven we in de winter echt goedkoop. Wortels, jam, rode bieten, uien, tomatensap, pastasaus, bonen, aardappels en boerenkool heb ik bijna de hele winter voor het pakken. En ik weet het, ik ben gezegend met een stuk vruchtbare grond en met interesse voor alles wat groeit. Maar je kunt ook klein beginnen door wat kruiden in een pot in je vensterbank te zetten. Of een tomatenplant in een pot naast je achterdeur te zetten. 

9. Niet weggooien! Ik probeer geen eten weg te gooien. Maar eerlijk gezegd vind het soms best wel lastig, vooral met kleintjes die hun hele bord omwoelen voordat ze toegeven dat ze een volle buik hebben. Een goede optie vind ik dan om het eten aan een dier te geven. Kippen zijn hier heel geschikt voor. Verder is wederom de vriezer een grote vriend hier. Vaak eten we op zondag wat soep met een restje uit de koelkast of vriezer. Prima combinatie.  

2 opmerkingen:

  1. Ik probeer er ook altijd goed om te letten dat we niet teveel geld uitgeven aan boodschappen. Daarom werk ik graag met weekmenu's en maar 1 keer per week boodschappen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goede aanvullende tip Nicole! Dat doe ik eigenlijk ook altijd en werkt prima.

      Verwijderen