dinsdag 23 oktober 2018

Tips voor (thuisblijf)moeders

Ben jij fulltimethuisblijfmoeder of van plan om fulltime thuisblijfmoeder te worden? Hieronder tips waarvan ik het fijn had gevonden dat iemand ze mij ooit van te voren had verteld. En trouwens...de meeste tips gelden voor alle moeders, fulltime thuis of niet.

Bron: Pixabay

1. Tijd voor jezelf

Ik begin meteen maar met een punt dat ik zelf heel lastig vind en waar ik veel over nagedacht heb. Ik probeer er op later tijd nog eens een blogpost over te schrijven. Maar het komt hier op neer: als moeder geef je heel veel van jezelf aan je man en kind(eren). Dat is, in mijn inziens, je taak en roeping. Anderzijds moet je zorgen dat je zelf ook oplaad, zodat je weer kunt gaan geven. Hoe je dit invult is voor ieder anders. Soms kan een uurtje baantjes trekken in het zwembad voldoende zijn om te ontspannen. Een ander kruipt op de bank met een mooi boek of film. Weer een ander zit op een koor of doet vrijwilligerswerk. Voor mij was het een zoektocht hoe ik de balans kon vinden en misschien ben ik er nog steeds wel niet uit. Maar ik weet dat het belangrijk is dat ik mezelf zo nu en dan oplaad. En dat wil ik je graag meegeven. Zoek een balans. 

2. Uitdaging

Zoek voor jezelf ook een uitdaging. Zelf had ik heel erg het gevoel dat ik daalde in niveau en dat ik in een sleur zakte. Tot ik me de vraag ging stellen: wat vind ik leuk om te doen? Lezen? Dit jaar probeer ik iedere week een boek te lezen. Of naaien? Ik probeer 5 kledingstukken te naaien dit jaar. Ik daagde mezelf uit. Een blog beginnen was één van de uitdagingen. Het leukste vind ik dat ik veel uitdagingen kan combineren met het moederschap. Iedere dag een kwartiertje wandelen kan prima met Sam erbij. En ook bloggen is een goede combinatie. 

3. Planning

Maak voor jezelf een 'flexibele planning' voor iedere dag. Zodat je, als je opstaat, weet wat je die dag wil gaan doen. Ik plan iedere dag een poetsklus. En daar begin ik ook vaak mee na het ontbijt, dat werkt voor mij het fijnst. De rest van de dag volgt daarna weer. Zodra ik een hele dag niks actiefs op de planning heb staan heb ik de neiging de hele dag op de bank te hangen. En daar word in ieder geval ik niet blij van. 
Met 'flexibele planning' bedoel ik trouwens dat je makkelijk kan schuiven en enigszins flexibel erin bent. Een ziek kind heeft meer aandacht nodig dan de stof op de vensterbank. Mensen voor materialen. 

4. Erop uit!

Ga er iedere dag met je kind erop uit, als dat lukt. Als je een baby of peuter verzorgt is er kans dat je de hele dag in je huis blijft zitten, vooral in de wintermaanden. Ik merkte dat ik het fijn vond om iedere dag even buitenshuis te komen. Bibliotheek, eendjes voeren, boodschapje doen, bakje thee bij een vriendin etc. Je ziet, het hoeven geen grote dingen te zijn. Maar even andere mensen zien en ontmoeten verfrist je kijk weer op de dag. 

5. Geniet heel bewust

Het leven is zo gehaast dat je soms vergeet te genieten van je kind. Vaak vind ik het heerlijk om zomaar een kwartiertje naar m'n spelende kind te kijken die de wereld aan het ontdekken is. Het relativeert, want dan besef ik weer waarom ik de keuze heb gemaakt om voor hem te gaan zorgen. En geniet verder van alle kleine dingen die het leven je geeft en die zoveel andere mensen niet hebben. 

6. Voel je niet schuldig

Sommige mensen kunnen je heel erg het gevoel geven dat je een heel relax leventje hebt als je als moeder hele dagen thuis zit. Enerzijds, ja. Ik werk niet voor een baas die verwacht dat je iets op een bepaalde datum af hebt. Of ik hoef niet exact op tijd op mijn werk te komen. Sommige dingen kan ik met gemak een dagje doorschuiven. Maar anderzijds nee, het leven als thuisblijfmoeder is niet relaxt. Je zit namelijk de hele dag onder één dak met hetzelfde kind of meerdere kinderen. Dat is zeker een zegen, maar als je peuter z'n dag niet heeft kan het je van al je energie beroven. Verder heb je nooit het idee dat je klaar bent, er zijn altijd nog klusjes die je kunt doen en altijd nog een kind die je aandacht wil. Je hebt niet het opgeluchte gevoel van 'weekend' of 'vakantie'. En zeker vakantie vergt vaak van jou als moeder nog meer energie. Dus voel je niet schuldig als je om 3 uur je koffie in een luie tuinstoel in de zon opdrinkt en vervolgens nog een uurtje blijft zitten. Dat uurtje haal jij 's nachts weer in :)

7. Zoek lotgenoten op

Hoe fijn is het om iemand naast je te hebben staan die in hetzelfde schuitje als jij zit. Dat is in alle situaties van het leven heel bemoedigend. Maar zeker als thuisblijfmoeder is het fijn als je even bij kunt kletsen met een andere thuisblijfmoeder. Zoek ze op! Of desnoods, als de afstand te groot is, app dan. Deel je genietmomentje, een ontwikkelingssprongetje van je kind, maar ook als het die dag wat minder gaat deel je het. Zij begrijpt je waarschijnlijk als geen ander. En dat begrip kan je juist weer de energie geven om de draad op te pakken of om de situatie te relativeren. 

Aanvullende tips zijn welkom in de reacties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten