dinsdag 16 oktober 2018

In mijn keuken


Eén van de leukste taken in het huis vind ik koken en bakken. Ik doe het erg graag! Het leuke is dan ook dat het iedere dag terugkomt. 

Sinds ons huwelijk ben ik gaan koken zonder pakjes en zakjes. Ik doe het nu al jaren. In het begin was het een zoektocht, maar nu weet ik niet meer anders. Het is gezonder en het maakt het koken ook heel wat leuker.

Per week maak ik een weekmenu. Dat doe ik vaak op vrijdag of zaterdag. Ik plan voor de komende week per dag een maaltijd in. Ik schrijf dit in mijn agenda. Aan de hand daarvan maak ik een boodschappenlijst. Ik doe de boodschappen altijd voor de hele week tegelijk. Over boodschappen doen zal ik later nog een blogartikel wijden.

Leon en ik houden ervan om een paar keer per week een AVG-tje te eten. Dus gekookte aardappels, gekookte groenten en een stukje vlees. Daarnaast eten we ook pasta- of rijstgerechten. Maar aardappels spelen bij ons de hoofdrol. We houden ervan!

Leon heeft twee eisen wat het eten betreft. Vlees of vis mag niet ontbreken en iedere week wil hij een keer patat eten. Verder mag ik beslissen wanneer en wat we eten. Een enkele keer eten we wel vegetarisch, bijvoorbeeld pompoensoep.

Vis eten we niet iedere week, ik probeer er wel op te letten om dit regelmatig te eten. Maar ik vergeet het ook vaak. Ik vind het lastig om te variëren hierin. Plus vis vind ik ook een prijzig product. 

Mijn streven is om iedere week een nieuw recept uit te proberen. Dit gebeurd trouwens niet iedere week. Leon heeft periodes waarop hij soms onverwachts niet thuis eet. In die weken eten we vaak van de kliekjes en voorraad uit de vriezer. Op drukke dagen is het ook gewoon fijn om aardappels, vlees en groentes te eten. Plus ik ben niet iedere week in de stemming om nieuwe recepten uit te proberen.

Nieuwe recepten haal ik heel vaak van internet. Een onuitputtelijke bron. Ik kan helemaal gelukkig worden van een site vol lekkere recepten.

Tegelijkertijd ben ik soms ontzettend inspiratieloos als ik een weekmenu aan het maken ben. Er zijn weken waarop ik zoveel ideetjes heb dat we te weinig dagen in de week hebben, maar andersom gebeurd helaas ook. Het voordeel van het opschrijven van een weekmenu is dat ik terug kan bladeren in mijn agenda om wat inspiratie op te doen.

Ik vind het zelf fijn om af en toe eens te lezen wat een ander nou iedere dag zijn gezin voor zet. Op deze site vind je bijvoorbeeld iedere week een overzicht. Ik ben van plan om in de toekomst regelmatig een weekmenu te plaatsen (met links naar recepten). En plaats gerust jullie succesrecepten in de reacties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten