vrijdag 9 april 2021

Digitaal minimaliseren (week 3)

 Deze week is een week van veranderingen. 

De eerste is dat ik mijn laptop inpak en terugstuur naar de fabriek. Er zit namelijk een storing in. Nu zit ik voorlopig zonder laptop. Het vervelende ervan is dat ik meer aangewezen ben op mijn mobiel. Ik spreek met mezelf af dat ik op mijn mobiel informatie mag opzoeken op internet. Maar wel nuttige informatie. Het doelloos scrollen wil ik nooit meer. Ook heb ik nog steeds geen social media op mijn mobiel en heb ik er al 3 weken niet opgekeken. En dat voelt prima!

Een andere grote verandering is dat ik ook mijn voedsel minimaliseer. Vorig week vertelde ik al dat ik me steeds meer afvraag waarom ik dingen doe. Waarom snaai ik chocola? De social-media-verslaving en de chocolade-verslaving hebben overlap. Ik doe het beiden als uit een verslaving (gedachteloos) en beiden maken me niet gelukkig of beter. Ik ben dus overgestapt op een gezond eetpatroon van yoghurt, havermout, veel groenten en fruit. Het is wederom een radicale stap, maar zoiets werkt voor mij. Ik voel nu de ruimte en rust in mijn leven en in mijn hoofd om zulke stappen te nemen. En het voelt goed. 

Ik merk dat ik door het digitale minimaliseren veel nadenk. Dingen die geen toegevoegde waarde in mijn leven en huis hebben kunnen weg. De ruimte, rust en tijd die ik ervoor terug krijg is ontzettend fijn. Ik heb een behoorlijke opruimwoede gekregen en er staan al heel veel spullen die naar de kringloop kunnen klaar. 

Ik geniet zo van de rust en ruimte in mijn hoofd. Ik had voor mezelf 4 weken zonder social media afgesproken, maar eerlijk gezegd kijk ik niet eens uit naar de einddatum. Het enige wat ik deze week doe is muziek luisteren via YouTube. Ik miste de muziek. Ik doe dit nu wel via internetbrowser en niet via de app. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten