vrijdag 16 april 2021

Digitaal minimaliseren: hoe nu verder?

 Zo....en dat waren de 4 weken zonder Instagram, zonder Facebook, met een enkele keer YouTube. Wat vond ik ervan? Wat veranderde er? En wat wil ik zo houden?


Pexels.com

Terugkijken

Als ik terug kijk merk ik dat de eerste week het lastigst was. Ik miste het delen op Instagram. Ik miste ook de Instagrammers zelf die ik volgde. Ook het scrollen op Facebook miste ik op bepaalde tijdstippen. Ik kwam in een soort van 'gat'. Kreeg letterlijk tijd over. Dit voorspelde het boek Digitaal Minimalisme ook, dus ik was voorbereid. Maar ik heb enorm genoten van tijd die ik overhad en ook van rust in mijn hoofd. Wat fijn om tijd te hebben om bijvoorbeeld te lezen of wat meer te bloggen.

Toen de 4 weken voorbij waren snakte ik absoluut niet naar Instagram of Facebook. Totaal niet. Wat ik nog wel merk is het 'checken' van mijn mobiel. Whatsapp is een communicatiemiddel waar ik veel gebruik van maak. En ik heb er voor gekozen om die niet weg te minimaliseren. Wel ben ik meer gaan bellen, omdat ik het échte contact meer ben gaan waarderen. Ik heb zelfs mijn abonnement aangepast. Meer belminuten en minder MB's internet. Ik bespaar hier meer dan 10 euro per maand mee. Hoe leuk is dat!

Ik merkte ook dat ik heel scherp had wat de voordelen voor mij zijn van Facebook en Instagram. Instagram is voor mij een bron van inspiratie. Maar ook van overvloedige prikkels. Het is wat meer persoonlijker dan Facebook. Facebook gebruik ik vooral 'zakelijk'. De plaatselijke weggeefhoek en de verkoophoek bijvoorbeeld. Maar ook volg ik er verschillende blogs en ben ik lid van een aantal groepen. 

Vooruitkijken

Tijd om vooruit te kijken...wat ga ik doen met mijn Facebook- en Instagramaccount? 

- Hun verslavende werking is er voor mij echt vanaf. Dat is heel raar. Ik kan prima stoppen. Geen check-neiging meer. Dit had ik niet verwacht. Ik denk dat het boek Digitaal Minimalisme hieraan mee heeft gewerkt. Het idee dat de makers van Facebook en andere social media je als product zien en je 'verkopen' aan klanten (adverteerders). En het feit dat ze na breedvoerig onderzoek hun sites zo aanpassen dat je er langdurig gebruik van maakt. Ze maken je als het ware verslaafd aan social media. Deze informatie was een eye-opener voor mij.

- In vier weken tijd heb ik veel nagedacht over het waarom ik social media gebruik. Door het mezelf ontzeggen van social media kwam er ruimte in mijn hoofd om hierop te reflecteren. Waarom doe ik wat ik doe? Ik bedacht bij ieder social media waarom ik het gebruik (wat heb ik gemist in die 4 weken) en hoe ga ik het nu gebruiken?

 Facebook gebruik ik voornamelijk zakelijk (verkoop- en weggeefhoek). Ook help ik via Facebook soms mensen die financieel problemen hebben. Alle andere dingen die ik volgde of deed via dit account mis ik niet en vind ik niet belangrijk. Om mensen te kunnen blijven helpen heb ik contact met de coördinator opgenomen die hier uit de buurt noodoproepen ontvangt en aangegeven dat ik wil helpen als er een noodoproep binnenkomt. Als ik iets wil weggeven of verkopen zal ik mijn Facebookaccount nog wel gebruiken. 

Instagram gebruik ik echt voor mijn blog. Ik geef aan wanneer er nieuwe blogartikelen online komen. Met als doel om meer mensen mee te laten lezen en te bemoedigen of inspireren. Ook dat wil ik blijven doen. Maar Instagram heeft ook een andere kant, die ik eveneens mooi vind. Ik wordt bemoedigd en geïnspireerd door andere vrouwen. Maar in tijd van afwezigheid is me wel heel duidelijk geworden welke accounts ik echt wil blijven volgen en welke ik goed kan missen. Daarom ben ik tijdens mijn eerstvolgende Instagram bezoekje  door de lijst gegaan van accounts die ik volgde. Ik ging van ruim 70 naar ruim 20 accounts. Zo minimaliseerde ik eigenlijk ook mijn Instagram.

YouTube gebruik ik het meest om muziek af te spelen. En af en toe vind ik het fijn om een vlog te volgen. Ook hierin ben ik heel bewust bezig. Welk kanaal wil ik volgen? Waarom? Wat is de toegevoegde waarde? Wat mis ik, als ik dit niet zie? Doelloos filmpje na filmpje bekijken wil ik niet meer. 

- De apps van social media (Facebook, Instagram en Youtube) komen niet meer terug op mijn mobiel. Het is echt heerlijk om al die apps niet meer op mijn mobiel te hebben. Ik heb een veel rustiger scherm. Dit wil ik dus ook nog een keer met mijn laptop doen. Al die programma's die je nooit gebruikt er afgooien. (Al heb ik soms wel de angst iets 'belangrijks' eraf te gooien). 

- Omdat ik nog genoeg andere dingen doe met mijn mobiel merk ik dat ik de 'check-neiging' nog wel heb. Dit is voor mij echt een aandachtspuntje. Zeker in een periode dat ik wat minder goed in mijn vel zit pak ik veel vaker naar mijn mobiel, terwijl andere bezigheden 

Tips voor jou

Je hebt al mijn artikelen gelezen over Digitaal Minimaliseren en het lijkt je ook wel wat... 

Begin gewoon eens met hele kleine stapjes:
- Het boek gaf voor mij de doorslag om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Als je ook van lezen houdt zou ik het zeker aanbevelen om te lezen. (Ik las het via de bibliotheek). 

- Verwijder de apps die je niet gebruikt van je telefoon. En als je een stapje verder wil gaan: verwijder ook de apps van Social Media van je telefoon. Inloggen via je browser kost je meer tijd, waardoor je niet 'zomaar opeens' op Instagram terecht komt. Het wordt meer een bewuste handeling waar je moeite voor moet doen. 

- Probeer je tijd anders in te vullen. Pak een hobby op die je vroeger erg leuk vond. Leer jezelf iets nieuws aan. Je zult merken dat het je veel blijer maakt dan de tijd die je doorbrengt op social media. Ja, het is soms een worsteling om 's avonds nog 's wat op te pakken want bankhangen en scrollen lijkt veel fijner.  Maar het gevoel van voldoening is groter als je iets gaat doen. Bij mij helpt het ook wel om 's ochtends te verzinnen wat ik 's avonds ga doen. De kans dat ik het dan ook écht ga doen is groter. 

- Investeer in échte contacten. Ik heb daarom mijn abonnement aangepast voor meer belminuten en minder MB's. Ik wil en hoef niet overal en altijd bereikbaar te zijn via internet. Maar ik wil wel meer gaan bellen met mensen die er echt toe doen in mijn leven. 

 

Heb jij afspraken met jezelf gemaakt over je telefoongebruik of Social Media?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten