woensdag 17 februari 2021

Hoofd boven water (2)

 - vroeg op -

Als moeder moet je soms (voor mijn voelt het altijd als 'meestal') hard peddelen om het boven water zo rustig mogelijk te laten zijn. Hoe houd ik de komende weken alle ballen in de lucht en mijn hoofd boven water? Daar heb ik afgelopen week best veel over nagedacht. Volgende week komt het schoolwerk van Sam erbij en Sam moet ook écht aan de bak (van 't voorjaar heb ik 't losgelaten, toen zat hij nog maar net op school). Niek heeft ook zijn aandacht nodig. Evenals de was. Een beetje schoon en opgeruimd huis vind ik ook fijn. En ik heb vooral ook rust in mijn eigen hoofd nodig. Wat mij helpt op dit moment is wat (lees: half uur) vroeger uit bed. De kids slapen een half uur langer dan normaal. Voordat ze uit bed komen heb ik al aardig wat kunnen doen. Dat geeft mij rust in mijn hoofd. Het gevoel alsof je een voorsprong maakt op de dag. Al hangen ze de rest van de dag aan mijn benen: die badkamer heb ik alvast schoon.  

 


 

- tijd voor samen -

Toen ik me aan het voorbereiden was op de kerstvakantie én de lockdown had ik telkens een vraag in m'n hoofd: hoe laad ik op? Hoe zorg ik dat mijn batterij vol blijft. Want ik het afgelopen jaar gemerkt dat de conditie van mijn batterij het hele gezin beïnvloed. Lange tijd heb ik dit moeilijk gevonden: tijd voor mij. 

Indirect heb ik daar al meer over geschreven in deze serie. Stille tijd, vroeger eruit (gek, maar dat half uur is dus ook tijd voor mij alleen) en die simpele kop thee. 

En wat ik ook heerlijk vind: tijd doorbrengen met Leon. Daar kan ik zo blij van worden. Onze kids liggen half 7 - 7 uur plat. Dus we hebben de avond samen. En nu in deze rustige tijd (qua uitjes en vergaderingen dan) kijken we iedere avond samen een aflevering of een film. Het abonnement aan New Faith Network is aan ons goed besteed. Momenteel bekijken we de serie The man from Snowy River. Daar genieten we beiden van. 

Samen in verbinding blijven is zo belangrijk. Al leef je in tijden van lockdown dicht bij elkaar toch loert het gevaar om uit elkaar te groeien. Samen iets doen helpt ons om ook samen te blijven. 

- huishouden - 

Geen idee hoe jij als huisvrouw bent... maar ik ben iemand die alles graag schoon heeft. En onder invloed van hormonen komt het dichtbij steriel. 

Met de kinderen de hele dag om me heen vind ik dat hele huishouden best lastig. Wat poets ik wel, wat stel ik uit? Normaliter zou ik na de vakantie weer even stevig doorpakken. Maar ik zet bij mezelf er bewust de rem op. Omdat ik weet dat het vooral stress opzal leveren bij mezelf. En dat schakelt automatisch over op mijn kinderen. 

Eind vorig jaar (klinkt lang geleden) heb ik een schoonmaakplanning gemaakt die mij rust geeft. Die planning had als doel: meer tijd voor andere dingen. Komt dat even goed uit. 

Wat ik heb geleerd is dit: een opgeruimd huis geeft meer rust dan een schoon maar rommelig huis. Dus komende weken de focus meer op opgeruimd dat op schoon. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten