vrijdag 18 oktober 2019

Winterklus: foto-archief bijwerken

Hoe snel en onverwachts is het najaar aangebroken! Ik had zo gehoopt op nog wat mooie najaarsdagen, maar helaas is de laatste maand alleen maar regenachtig geweest. Ik mis het buitenleven, ik mis het werken in mijn tuin. Anderzijds geeft het ook rust. Buiten werken gaat met dit weer nauwelijks en 's avonds is het al heel vroeg echt donker. Tijd om binnen wat klussen op te pakken! 

Omdat we in het voorjaar en zomer veel buiten leven, 'spaar' ik klussen op voor de winter. Dat geeft me in het voorjaar en zomer wat rust. Momenteel liggen er best wat klussen op mij te wachten, omdat ik de vorige winter zwanger was en ik druk was met onze twee kids. Niks erg, maar deze winter moet ik aan de bak. En ik neem jullie mee! Wie weet motiveer ik je nog om ook aan de slag te gaan :)

Pexels
Ik begin met het foto-archief. Altijd een heel dingetje. Ik probeer het netjes bij te houden, maar dat lukt lang niet altijd. Ik heb dit keer heel erg veel foto's, wat vrij logisch is met de komst van Niek. Ik ga ze nu selecteren, bestellen en (heel ouderwets) in plakken. 

Ik doorloop de volgende stappen:

1. Als eerste verzamelde ik al mijn foto's van mobiel en fototoestel. De mislukte foto's gaan weg en de mooie foto's hou ik. 

2. Vervolgens bestelde ik de foto's. Dat doe ik altijd online, ongestoord en wanneer ik tijd en zin heb. En ja ik ben nog van de ouderwetse versie: ik maak fotoalbums, gewoon plak- en af en toe knipwerk. Voor de vakanties maak ik de albums digitaal. Maar ik hou er gewoon van om een album in handen te hebben waar foto's in geplakt zijn. 

3. Daarna haalde ik heel veel afgedrukte foto's op bij de winkel. Het is dit keer echt een berg! Ik sorteerde ze. Stapel voor Sam, stapel voor Niek, stapel voor ons en een stapel om weg te geven. 

4. Ik heb ze per stapel op chronologische volgorde gelegd en ben ik begonnen met plakken. Ik schrijf er ook meestal wat bij. Bijvoorbeeld de leeftijd, of als ik naar het consultatiebureau ben geweest rond die tijd schrijf ik ook lengte en gewicht erbij. Leuke weetjes en feitjes, waarvan je later nog kan genieten. 

5. Als alle foto's zijn ingeplakt zorg ik ervoor dat de digitale versie netjes in mapjes terecht komen op mijn laptop. Ik sorteer ze per kind, dan per jaar en dan per maand.

Het album voor Sam en Niek maak ik ook echt voor hun. Ik probeer een eerlijk beeld te geven van hoe ze waren, maar ook hoe wij ervan genieten. Ik hoop dat Niek en Sam daar later van kunnen genieten en onze liefde voelen. Bij Sam is hij niet helemaal compleet, van het eerste stuk van zijn leven heb ik niet veel foto's. Zo nu en dan krijg ik wat doorgestuurd van zijn familie. Die foto's plak ik er ook in. 
Voor onszelf maak ik ook een album. Sam en Niek krijgen later hun album mee (en dat duurt nog heeeeel lang). En zo houden wij ook onze eigen foto's in ons album. Die is altijd wel iets beknopter. 

Foto's zijn voor mij belangrijk. Ik kan heerlijk terug dromen terwijl ik mijn eigen foto's van vroeger zit te bekijken. Door die foto's kan ik me nog veel meer herinneren. 
Ook met Sam kijken we regelmatig zijn fotoalbum terug. 

Deze klus vind ik altijd een berg. Maar als ik hem beklommen heb is het uitzicht prachtig. Normaliter probeer ik deze klus regelmatig af te werken zodat hij niet zo groot is. Maar door de komst van Niek is het allemaal een beetje vooruit geschoven. 

Momenteel ben ik nog aan het plakken, hoewel ik al avonden verder ben. Heeft waarschijnlijk ook iets met emoties te maken. Sjonge jonge..wat ontwikkeld zo'n kleintje hard! Gelukkig heb ik nog foto's van toen hij een klein hummeltje was. 

4 opmerkingen:

  1. Jah! Hier ook van de week weer bezig geweest, probeer ze juist regelmatig op de computer te zetten. Dan gaan ze in de map: nog te sorteren. Daarna gaan ze in mappen van jaar en maand, 1901, 1902 enz of als er veel zijn van een bijzondere gebeurtenis in een map van die datum met onderwerp. De foto's in die map geef ik dan ook de naam van de map, als je dat in 1x doet dan nummer die ze vanzelf. Mij ervaring is dat de foto's van verschillende toestellen heel erg door elkaar gaan zitten.

    Als ik ga uitzoeken maak ik een map aan van het kind of het jaar met uitgezocht en daar kopieer ik ze dan heen. Als ik dan bestel of een digitaal album maak kan ik in 1x doe foto's gebruiken.

    Dit jaar ben ik begonnen met een digitaal album wat ik dan voor iedereen laat afdrukken. Vanaf de geboorte heb ik geplakt, maar loop daar zo ver in achter. Heb voor allemaal nu 1 album. Geeft me wel een goed gevoel dat ik dan voor dit jaar redelijk bij ben. Heb t/m juni erin zitten. Voor ervoor moet ik nog best wat uitzoeken. En ik heb nog een hele stapel van oudste liggen om te plakken. Bestel bewust ook niet alle foto's tegelijk. Iets met bomen en bos.. moet zeggen dat ik juist met plakken heel uitgebreid bezig ben, incl papier en knippen etc.
    Ooit komt het af 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bezig!
      Ik maak er niet te veel knutselproject van, anders is het een verhaal zonder eind ben ik bang :)

      Verwijderen
    2. Tja, denk dat je wel gelijk hebt. Maar het is de ene kant toch beetje perfectionisme en de andere kant: mijn vriendin heeft me geholpen en voor 1 van de kinderen een album geplakt. Die heeft er veel werk van gemaakt, met veel materialen etc. Dan wil je voor de anderen ergens ook niet achter blijven.
      Het is veel werk, maar weet dat ik het ergens ook wel heel leuk vind. Alleen het beginnen.. Als ik eenmaal in het ritme ben, dan ga ik verschillende avonden aan de slag en gaat het best snel.

      Maar goed, mijn reacties zijn ook een verhaal zonder end.. 🙈

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen