vrijdag 11 oktober 2019

Kopen bij de boer

Vorig week deelde ik al mee dat ik zoveel mogelijk producten van Hollandse bodem ga kopen. En het liefst bij de boer zelf. Geen woorden maar daden. 

Afgelopen week ben ik er best mee bezig geweest. Want waar ga ik nou wat kopen? Wat kan ik hier in de buurt kopen? 

Pixabay
Sommigen gaven in een reactie aan om met me mee te doen. Dus het leek me een goed idee om vandaag wat over mijn zoektocht te delen. 

1. Er zijn een aantal sites die je kunnen helpen om verkooppunten bij boeren bij jou in de buurt te vinden. 
Producten van de boer
Lekkersdichtbij
Boerderijzuivel

2. Online bestellen. 
Je kunt echt van alles online bestellen, zo ook je groente, fruit, vlees enzovoorts. Deze sites zijn vaak streekgebonden. En natuurlijk zijn er nog veel meer sites die ik nog niet gevonden heb :)
Hofweb
Boerschappen
Bestel je aardappel
De streekboer
Jandlismeat

3. Kijk om je heen
Hier in de buurt zijn er veel boeren die hun producten verkopen. Maar voor bijvoorbeeld vlees moest ik ook wel even op internet zoeken. Mocht je middenin een stad wonen, dan wordt dat wat lastig. 

4. Koop op de markt
Als het niet lukt om je producten bij de boer te kopen, kun je nog beter op de markt kopen dan in de supermarkt. Supermarkten zijn heel prijsbepalend voor een boer. Vooral fruittelers hebben hier last van. Supermarkt wil hun fruit alleen maar tegen bodemprijzen kopen. Terwijl het fruit vervolgens voor veel hogere prijs in de supermarkt te koop ligt. 

5. Kijk wat je koopt
Mocht je toch je groenten en fruit in de supermarkt kopen, kijk naar land van herkomst. Het zal je verbazen. Nederland heeft zelf tomaten, paprika's, appels, peren, komkommers etc een heel jaar rond, die hoeven we dus echt niet vanuit het buitenland te halen. En misschien daarnaast nog een interessant weetje: in het buitenland mogen boeren vaak veel meer gewasbeschermingsmiddelen (gif) spuiten die in Nederland verboden zijn. Dus alleen voor je gezondheid zou je al niet voor het buitenlands product moeten kiezen!

6. Vraag
Vraag in je buurt rond. Bij ons stond pas een vraag of de Facebookgroep uit onze streek waar je bij de boer kunt kopen. Er kwamen heel veel reacties op. Twee weten meer dan één. 

Jij nog tips? Deel ze hieronder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten