vrijdag 14 mei 2021

Moestuin inspiratie

 Plannen in overvloed

 In de wintermaanden maak ik grootse plannen voor de moestuin. Ik heb dan een hele knusse moestuin in gedachten. Zodra het moestuinseizoen is aangebroken dan moet ik altijd een hele teleurstelling wegslikken. Van mijn grote plannen wordt ongeveer 50% gerealiseerd. Tijd en energie ontbreken. Datwas ook de reden dat ik vorig jaar op het punt stond om de handdoek maar in de ring te gooien. Dan maar niet.... Maar toch begint het weer te kriebelen. Bestel ik zaad, pak mijn spullen en ga weer aan de slag. En die teleurstellingen zullen er altijd wel blijven, zolang ik ze maar weg kan slikken.

Plannen realiseren

Maar eigenlijk is plannen maken ook al erg leuk. Misschien moet ik mijn verwachtingen realistischer maken. En eerlijk is eerlijk....sommige plannen komen ook echt uit. Zo hebben we afgelopen jaar 7 fruitboompjes geplant. Kreeg ik frambozenstruiken en rabarberplanten. Maakte ik tijd om de aarbeienplanten te vermeerderen, zodat ik nu het dubbele aantal rijen aan aardbeien heb. En had ik alles in vakken verdeeld en gezaaid waardoor het een knus tuintje werd. 

Realistisch

En misschien moeten we ook realiseren, voordat ik hieronder allerlei inspiratie ga plaatsen, dat we op filmpjes en foto's alles heel mooi eruit kunnen laten zien. Er wordt zelden vermeldt dat de boerenkool niet op kwam. Dat een uur geleden de bonenplanten niet meer te zien waren vanwege het onkruid. En ook het aantal uren werk wordt niet vermeld. Een moestuin vergt in het seizoen heel veel tijd en energie. En ik denk dat de meesten van jullie, net als ik, niet de hele dag de tijd hebben om in de moestuin bezig te zijn. Al probeer ik er nu wel echt meer tijd voor vrij te maken.

Inspiratie voor een mini-tuin

Ik weet dat ik een enorme bofferd ben. Ik het ruimte in overvloed en kan mijn moestuin nog wel een keer zo groot maken als ik dat zou willen. Maar laatst kwam ik dit filmpje tegen. En ik vind dat zo ontzettend gaaf, dat iemand van een balkon zoiets moois kan maken!.


Op haar YouTube kanaal post ze regelmatig iets over haar moestuinbalkon. 

Leuke vlog

Ik kijk graag inspirerende en leerzame vlogs. Laatst vond ik er eentje over moestuinieren. Heel interessant en heel leuk om te kijken. Dit is het filmpje wat ze laatst plaatste:
 

 

Tip van mij

Nu je deze filmpjes hebt gezien wil je misschien ook wel aan de slag. Begin dan gewoon klein. Ineke heeft een prachtige grote moestuin én een kas. Maar zoiets is echt niet in één jaar opgebouwd en ook niet in twee jaar. Evenals de kennis die je nodig hebt bij moestuinieren. Zelf probeer ik per jaar één of twee nieuwe gewassen te zaaien. 
Het is nog steeds mogelijk om je moestuin nu te starten. We hebben een heel koud voorjaar. Mijn boontjes hebben niet eens zin om boven te komen. Vanaf 20 graden hebben de meeste zaden en planten er echt zin in. Die temperaturen hebben we dit seizoen nog nauwelijks gehaald. Alles gaat ontzettend langzaam in vergelijking met vorig jaar. Zelf wacht ik ook op wat warmere temperatuur om nog meer te gaan zaaien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten