vrijdag 17 mei 2019

10 tips om het huishouden makkelijker te maken

Allemaal hebben we wel eens een periode waarop het huishouden net iets zwaarder weegt dan normaal. Weinig tijd, weinig energie. Zoals de maanden waarop je zwanger bent, een nieuwe baan begint, net bevallen bent, zorgen hebt... Het afgelopen jaar heb ik ervaring genoeg hierin opgedaan ;) Vandaag 10 tips die ik met je wil delen. 


Tip 1
Stel prioriteiten
Wat is deze week écht belangrijk in je huishouden? Zelf vind ik de maaltijden belangrijk maar ook het sanitair, vloer en de was. Maak desnoods een lijstje of een planning van die taken. De stof die op de kast ligt kan best een weekje wachten. 

Tip 2
Bereid makkelijke maaltijden
Maaltijden die ik in drukke periodes makkelijk vind zijn:
- ovenschotels (die kun je bereiden wanneer jij daar tijd voor hebt)
- ovenmaaltijden (denk aan ovenaardappeltjes en vissticks  op één bakplaat met een zak sla erbij heb je een heerlijke maaltijd) 
- maaltijden die je van te voren kunt bereiden (bijv. bolognese saus uit de vriezer)
- één pansgerechten (bijv. hutspot met rookworst)

Tip 3
Stofzuig beperkt
Ik raak altijd geïrriteerd door alle kruimels op de vloer die aan m'n sokken plakken. Daarom vond ik stofzuigen belangrijk. Maar ik zoog dan alleen op plekken waar ook daadwerkelijk vuil op de grond lag (bijv. onder de eetkamertafel en de keukenvloer)

Tip 4
Poetsdoekjes
In de kast ligt bij mij een pakje met allesreiniger-doekjes. Ik doe zeker een jaar of twee of drie met zo'n verpakking. Maar in die periodes pak ik ze er vaak bij. In no-time kun je een snelle poetsbeurt aan de wc of badkamer geven. Overigens vind ik ze totaal niet duurzaam en gebruik ik ze alleen in noodgevallen. 

Tip 5
Boodschappen in één keer
Probeer al je boodschappen in eenmaal per week te halen. Ga bij voorkeur dan op een tijdstip waarvan je weet dat het rustig is in de winkel. Zelf ga ik vaak meteen na het eten terwijl Leon Sam doucht en op bed legt. Het kost me een half uur tijd en ik heb de hele avond om de boodschappen op te ruimen. 

Tip 6
Boodschappen in één winkel
Deze heb ik ontdekt na de geboorte van Niek. Ik had echt geen tijd om twee supermarkten en een drogist binnen te lopen in die week. Dus probeer ik alles in één winkel te halen. Inclusief producten als luiers en shampoo. Misschien niet het goedkoopste, maar voor €1 duurder was ik wel 15 minuten rijker. 

Tip 7
Schrijf!
Schrijf alles op wat je te binnen schiet aan klusjes en boodschappen. Hoe drukker ik het heb, hoe meer ik vergeet. Papier en pen zijn voor mij dan een onmisbaar hulpmiddel. Papier vol en hoofd veel leger. Een planning op papier kan wonderen doen (maar hierover later). 

Tip 8
Drink een kop thee
Oftewel: neem een beetje tijd voor ontspanning. Zelf ben ik een type die het liefst maar door gaat. Maar vroeg of laat kom ik erachter dat ik niet eens een minuut tijd voor mezelf heb genomen. Wat ik nog al eens doe is op de bank zitten met een kop thee. Thee is een ideale manier om te ontspannen. Je moet wachten tot dat ie is afgekoeld, dus ondertussen warmt de hete mok je handen. Geniet ondertussen ook van de geur!  En ten slotte maakt de thee je warm van binnen. En je hebt even een rustig momentje gehad. 

Tip 9
Was volle trommels
Was alleen volle trommels. Dit bespaart je tijd en energie (en geld). 

Tip 10
Hulp
Soms is het gewoon fijn om hulp te vragen of aan te nemen. Zelf ben ik er geen held in. Maar het kan enorm opluchten om je aangeboden hulp een keertje niet af te wimpelen maar er dankbaar gebruik van te maken. Die hulp kun je later waarschijnlijk weer

5 opmerkingen:

  1. Tip, begin de dag eerder dan je kinderen. Door eerst voor jezelf te zorgen heb je daarna genoeg energie om voor gezin en je huishouden te zorgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa das een goeie aanvulling! Bedankt!
      (Al vind ik hem zelf op het moment wel moeilijk uit te voeren met gebroken nachten en om 6.00 uur een hongerige baby)

      Verwijderen
    2. Jaa snap ik hoor. Misschien dat na de voeding van 6u Sam nog niet wakker is?

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen