vrijdag 12 april 2019

Lunchen met oud brood

Als je de titel leest klinkt het niet echt als een feest-lunch. Maar dat is het zeker wel! 
Voorheen voerden wij oud brood aan de vogels op, evenals de kapjes van het brood. Maar sinds kort heb ik besloten dat we dat voortaan maar eens anders moeten doen. 
Ik ging op zoek naar wat inspiratie om oud brood lekker te maken. En met succes. 

1. Heel simpel: brood roosteren. Ik legde wat oudbakken boterhammen op het ovenrooster. besprenkelde ze met wat olijflolie. En dan 5 minuten op 175 graden. 
Heerlijk met een kopje soep ( champignonsoep), wat ik nog in de vriezer vond. Sam was ook fan, want deze boterhammen kon je niet 'dubbelklappen'.




2. We maakten broodpizza van borrelbrood (focaccia). Ik was het restje brood vergeten en als snel was het echt droog geworden. Ideaal voor broodpizza's! Oven verwarmen op 220 graden. Brood besmeren met ketchup en beleggen. Ik koos heel makkelijk voor ham, ananas en kaas. De bakplaat voor 8 minuten in de oven zetten. Sam heeft meegeholpen met beleggen, zoals je ziet :)




3. En wat dacht je van wentelteefjes? Wij kunnen er hier echt van smullen. In de meeste recepten wordt er suiker gebruikt, meestal maak ik het alleen met eieren, melk en kaneel en strooi er wat poedersuiker overheen. En trouwens, wentelteefjes van volkoren brood smaakt ook heerlijk!



4. En natuurlijk tosti's. Daar is Sam dol op. Vorig zomer heeft hij ze wekenlang gegeten en nu wil hij ze niet meer ;)

Hoe maak jij 'oud brood' of kapjes op?

1 opmerking: