dinsdag 13 november 2018

Zwangerschapsupdate 16 weken

Terwijl ik dit schrijf ben ik 16 weken zwanger. Tijd om even bij te kletsen over mijn zwangerschap. Eerder schreef ik er al een bericht over. 

De eerste weken
De eerste weken waren een mengeling van emoties en het verwerken wat ons was overkomen. Al is het prachtig nieuws, ook dat moest ik een plekje geven. En rond de 6 weken begon ik me ook echt beroerd te voelen. Misselijk, moe en gewoon niet lekker. Later werd ik er ook nog duizelig bij. Maar anderzijds viel het ook allemaal wel mee. Ik heb gewoon voor Sam kunnen zorgen, alle maaltijden kunnen koken en het huishouden globaal bij kunnen houden. En beroerd zijn is niet zo erg als je weet dat je het voor een mini-mensje in je buik doet!


Bron Pixabay
De echo
Met 6 weken zwangerschap hebben we een knipperend erwtje kunnen zien op de echo. Ik was dus écht, écht zwanger! Pas toen durfde ik het nieuws ook een soort binnen te laten in mijn leven. Het bewijs had ik zwart op wit (printje) staan. 
Rond de 12 weken de termijnecho. Daar werden we stil van. Het knipperend erwtje was uitgegroeid tot een heel mooi mensje. Armpjes, beentjes,hoofd,romp... en het bewoog en lag haast niet stil. Dat dát in je buik groeit en ontwikkeld. Niet gek dat ik de laatste tijd zo moe was, dat kleintje groeit van mijn energie. 

Buikje
Zo langzamerhand groeit er ook een buikje. In het begin leek het erop dat ik een grotere vetrol kreeg, maar nu is het echt een babybuik. De eerste weken waren het voornamelijk opgezette darmen, maar nu is het vooral baby. Ik ben al snel mijn positiekleding ingestapt, vind het veel lekkerder zitten. Sommige jurkjes draag ik door, die zijn wijd of oud. 

Bewegen
Met ongeveer 15 weken voelde ik het kriebelen onderin mijn buik. Na een paar dagen kwam ik erachter dat het toch wel de baby moest zijn. Nu ik weet hoe het voelt, voel ik het ook wel vaker. Heerlijk zo'n teken van leven! Vind het wel jammer dat ik het Leon niet kan laten zien of voelen. 

Sam vindt het nog steeds geweldig, maar je merkt dat hij er minder mee bezig is. Ik verheug me erop hoe hij straks zal reageren op zijn broertje of zusje. 

3 opmerkingen: