vrijdag 16 november 2018

Moeders voor moeders

Gister heb ik de laatste kratjes weer klaar gezet om opgehaald te worden. Dat is een teken dat ik alweer 16 weken zwanger ben. Tien weken lang heb ik mijn urine opgevangen voor het goede doel. 



Moeders voor Moeders
Eén van mijn wensen: als ik ooit zwanger raak wil ik meedoen met Moeders voor Moeders. Moeders voor Moeders is een organisatie die urine inzamelt van zwangere vrouwen. Als je zwanger bent is je urine namelijk bijzonderder...er zit hormoon HcG in. Of ook wel zwangerschapshormoon genoemd. Uit je urine wordt het HcG-hormoon gefilterd en daar worden weer middelen voor gemaakt. Wat sommige vrouwen hebben dit nodig om zwanger te raken. En dat is wat ik het allerliefste wil: dat ook een ander zwanger zou raken. Want zo'n prachtig wondertje, dat gun ik iedereen. 

Opgeven
Toen ik zwanger was heb ik me opgegeven bij Moeders voor moeders. Daarna werd er een afspraak gemaakt en kwam er iemand langs om me in te schrijven en informatie te geven. En...niet onbelangrijk: er word getest of je écht zwanger bent. Dat vond ik stiekem heel spannend, want ik wist zelf nog maar goed een week dat ik zwanger was en stel je voor dat het tóch een droom was. Maar nee hoor, een prachtige streep! Ik kreeg meteen een kratje met 4 flessen. Vanaf 6 tot 16 weken mag je meedoen. 




Aan het werk...
Ook kreeg ik er 2 kannetjes bij om de urine op te vangen. Plassen wordt nu iets ingewikkelder, je hebt wat extra handelingen te doen. Maar ik wilde het zo graag doen, dat het me niks uitmaakte. Per week krijg je 2 kratjes en dat zijn 8 flessen. Ik heb ze, geloof ik, alle keren vol ingeleverd. Dit word helemaal niet verplicht, je wordt vrijgelaten in wat je fijn vind. Maar ik wilde het goed doen. Ben vaak genoeg met een volle blaas thuis gekomen om meteen de wc in te duiken. Verder was ik ook wel weken misselijk en rook ik alles. Dan is het een minder aangenaam klusje. Maar juist die blauwe flessen herinnerden me er weer aan wat een voorrecht het was dát ik een kannetje mocht plassen. 



Ophalen
Ieder week komen ze de kratjes ophalen.  Ze komen met een busje zonder logo. En je kunt de kratjes verdekt opstellen, de chauffeur haalt ze op zonder aan te bellen. Wij hadden opeens een container bij de voordeur staan. Maar het kan ook achter een grote bloembak of in een schuurtje. Omdat je nog maar pril zwanger bent en het eigenlijk aan niemand hebt verteld is het niet leuk dat de buurvrouw het ontdekt omdat je blauwe kratjes bij de voordeur zet. Mijn buren hebben niks door gehad, maar het zijn ook geen types die achter de geraniums zitten ;)

Dat was het...
En nu zijn de 10 weken van 'in-een-kannetje-plassen' voorbij. Aan de ene kant vind ik het fijn om weer gewoon te kunnen plassen. (Oké, beetje eigen schuld, ik had de lat ook minder hoog kunnen leggen) En aan de andere kant is er weer een periode voorbij. Het geeft een weemoedig gevoel. 

Maar ik hoop met heel mijn hart dat er door al die gevulde blauwe flessen (ongeveer 80 stuks!) toch straks iemand ook een positieve test in handen mag houden!

PS: Wil je ook meedoen met Moeders voor Moeders? Op de site kun je alle informatie vinden en uiteraard mag je ook je vragen in een reactie aan mij stellen. Verder is er momenteel iets minder HcG-hormoon nodig waardoor er nu per zwangere moeder maar één kratje (dus 4 flessen) per week word afgegeven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten