dinsdag 5 december 2017

Zomaar 'n dag (1)

Regelmatig zal ik op dit blog een dag uit mijn leven beschrijven. Puur, eerlijk en echt. Dagen met een gouden randje en dagen waarop het tranen regent. Vandaag de eerste dag…




Leon heeft vanmorgen al heel vroeg zijn wekker staan. Ik besluit er niet meteen mee uit te gaan. Het enige wat ik ermee zou bereiken is dat ik aan het eind van de middag echt uitgeteld ben. En Leon is toch binnen no-time vertrokken. Ik geniet van de mogelijkheid dat ik de tijd aan mezelf heb zolang Sam nog niet wakker is tenminste.

Als ik me echt uitgeslapen voel ga ik alvast naar beneden. Brood uit de vriezer halen en ik strijk ‘even’ op de bank neer. Geniet van alle rust en van de tijd die ik alleen door kan brengen. Ik hou stille tijd. Ideaal op dit tijdstip. Daarna pak ik de tablet nog even. Ik hoor met ’n half oor Sam boven wakker worden. Meestal laat ik hem gewoon rustig wakker worden totdat hij mij gaat roepen of gaat huilen.  Kan ik me lekker nog op het gemak aankleden en opstarten. Even later vis ik hem uit bed. Ik kan daar zo van genieten. Zo’n lekker warm slaaplijfje tegen je aan en hij ruikt zo lekker. Zou iedere moeder dat hebben? Ik vind hem zo lekker ruiken, niet naar Zwitsal ofzo, maar hij ruikt gewoon naar Sam.

Het is vandaag maandag en dat is ’n dag waarop ik best een strak programma heb qua huishouden. Wat er op maandag is gebeurd hoeft de rest van de week niet meer. Dat geeft een goed gevoel. Ik begin met de badkamer en ruim nog snel een was op. Beneden draait de wasmachine al. Alle ramen staan open. Heerlijk zo’n maandagochtend. Na een uur ben ik klaar en eet ik fruit met Sam. Boodschappen doen op de fiets en ik kom blij weer terug. Ik ben niet veel geld kwijt en dat kon ik wel gebruiken aan het eind van m’n budget. Thuis ruimen we samen de boodschappen op. Ik zet ondertussen een paar potten koffie want ik ga straks samen met Sam koffie naar Leon (en collega’s/personeel) brengen. Wij eten daar meteen ook broodje mee. Sam heeft daar ook gelijk zijn tijd met papa Leon.

Terug naar huis zit Sam in de auto al een beetje te dommelen. Thuisgekomen leg ik hem op bed. Ik verwacht niet dat hij slaapt, maar dan rust hij toch even uit. Ik heb dan een uurtje mijn handen vrij. Halverwege de middag mogen we nog een keertje kannen koffie en verse appelflappen (die bakte ik nog even tussendoor) brengen. Het is best een beetje gedoe, maar het is maar een periode in het jaar en ik ben blij dat ik Leon ermee kan helpen. Sam is weer helemaal blij als hij papa Rien ziet. Na een uurtje vertrekken we weer naar huis.

Thuis besluit ik eerst tijd voor Sam te nemen. We tekenen wat en het eindigt met voorlezen op de bank. Dat laatste vind hij geweldig, hij slurpt alle informatie in zich op. Leon eet vanavond niet thuis en Sam en ik eten kliekjes uit de vriezer. Lekker makkelijk! Ik probeer Sam zoveel mogelijk zelf te laten eten, zodat ik ook aan eten toe kom. Gelukkig is hij vandaag in een goed humeur en hebben we het erg gezellig samen.

Na het eten ruimen we samen op. Kukelt er nog een glas van het aanrecht af (1001 stukjes natuurlijk). Douche ik Sam en leg hem op bed. Hij kan zijn gebedje al zelf en ik kan er zo van genieten. ‘Ikke slapen, ikke moe…’ Daarna ruim ik de was op, kijk een vlog, beantwoordt wat mails en typ nog een stukje. Ondertussen komt Leon ook thuis. Vandaag op tijd naar bed. Goede nachtrust is voor mij essentieel voor een nieuwe dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten