dinsdag 12 december 2017

Huishoudschema

Heerlijk vind ik het, een schoon en opgeruimd huis. Het geeft me rust in mijn hoofd. Ik ben iemand die er van houdt om regelmaat in mijn dag te hebben. Voordat Sam bij ons kwam poetste ik vaak op mijn vrije dag, of ’s avonds een uurtje. De komst van Sam gooide roet in het eten. De eerste weken kwam ik maar weinig aan het huishouden toe. Maar ondertussen heb ik mijn draai gevonden.



Ik poets per dag vaak een uur. In dat uur speelt Sam in de box (écht waar!). Daarnaast doe ik de overige dingen zoals de was ophangen, vouwen en strijken vaak tussendoor. En eten koken vaak aan het eind van de dag. En overigens, als ik een ochtend weg moet dan poets ik die dag dus niet of minder.

Verder ben ik goed in het bijhouden van het huishouden. Maar laatst realiseerde ik me dat de extra dingen erbij in schieten. Zoals keukenkastjes, de koelkast, de auto, ramen zemen enzovoorts.

Ik besloot een huishoudschema te maken, zodat ik voor mezelf bij kon houden wanneer ik iets voor het laatst had gepoetst. Want die afzuigkap….was dat nou een maand of 2 maanden geleden? Wat ik ook op mijn huishoudschema heb staan is bijvoorbeeld het omdraaien van matrassen of een was draaien op 90 graden. Het geeft me overzicht en is een geheugensteuntje tegelijk. 

Goed, voordat je mijn huishoudschema gaat lezen, het volgende. Dit is mijn schema en het werkt voor mij perfect! Ik ben in gedachten mijn huis doorgegaan en alles wat ik wil schoonmaken heb ik opgeschreven. Daarna bedacht of ik het wekelijks, maandelijks (of twee maandelijks) of eens (of paar keer) per jaar wil poetsen. De één poetst meer dan de ander en dat maakt niets uit. Er zijn geen vaste regels voor.

Ik wil geen slaaf worden van mijn huishouden. Als ik dit weekschema aanhoud, vind ik mijn huis opgeruimd. En lukt het die week niet om alles af te hebben, dan is dat jammer.  Sanitair, was, koken en vloer probeer ik altijd bij te houden. Het stof in de woonkamer zal niet weglopen…toch?

Ik plaats mijn huishoudschema omdat ik je er misschien mee kan helpen. Want ik ben ook geïnspireerd door iemand anders om zo’n schema te maken. Doe vooral wat voor jou werkt!

Op dit huishoudschema staan niet de dagelijkse klussen. Maar deze taken doe ik dagelijks:
-          Vaatdoek vervangen
-          Koken
-          Aanrecht (+kookplaat) schoonmaken
-          Prullenbakken legen
-          Tafel en kinderstoel schoonhouden
-          Vaatwasser inruimen/uitruimen
De was staat er niet op, maar die werk ik ook weg hoor :)

Dit is mijn weekschema:
Taak:
Weeknummer:
Badkamer

WC

Dweilen

Woonkamer

Box

Eethoek

Hal

Keuken

Bijkeuken

Slaapkamers

Overloop

Stofzuigen boven

Stofzuigen beneden (min.2x)

Boodschappen

Planten verzorgen 

Tuin

Ramen (vingers)

Maaltijdplanning

Wasbak keuken


Heerlijk om af te vinken. Ik heb overigens wel per dag een beetje de vaste klussen. De vervelendste klus vind ik de badkamer. Die doe ik dus op een vaste dag. Ik kan er zo van genieten als ik klaar ben.

Sinds ik dit schema heb, heb ik meer plezier in mijn huishouden. Het komt misschien ook omdat het afvinken je laat zien wat je allemaal die dag hebt gedaan. Je hebt het zwart op wit staan. En ik ben ook zo’n persoon die het liefst op maandag de helft van de lijst heb afgevinkt. Wees gerust, met Sam erbij lukt het niet en dat is ook helemaal niet erg.

En weet je….het is nergens perfect! Dus bij mij ook niet……

Geen opmerkingen:

Een reactie posten