woensdag 27 december 2017

Van de boekenplank (1): Beschuit zonder muisjes

Vandaag start ik met een nieuwe serie: van de boekenplank. 

Ik wordt niet betaald om over deze boeken te schrijven. Maar ik deel graag mijn enthousiasme over deze boeken met jullie. 

Vandaag een boek wat mij erg geraakt heeft. Beschuit zonder muisjes. Geschreven door Marije Vermaas en Martine van Blaaderen. 



Dit boek gaat over ongewenste kinderloosheid. En zoals jullie in deze schrijfsels kunnen lezen, zijn ook wij helaas ongewenst kinderloos. Dit trekt een enorm spoor in ons leven. Hoewel we er nu vrede mee hebben en er grotendeels van de tijd in kunnen berusten. We voelen ons namelijk rijk gezegend dat we voor Sam mogen zorgen. Toch is het goed om het kruis van kinderloosheid een plekje in je leven te geven. Voor mezelf vind ik dat erg belangrijk. Dit boek kwam ik tegen in de bibliotheek. Ik had al eens vluchtig iets gelezen over het boek. Op dit moment voelde ik me er sterk genoeg voor en nam het boek mee. 

Toen ik begon met het lezen van het boek vond ik het zo eng...alsof mijn gedachten opgeschreven waren! Wat een herkenning! Enerzijds vond ik dat heel fijn, anderszijds kwam de pijn van jaren terug weer naar boven en heb ik het niet droog gehouden. Maar dat is goed, ik mag er verdrietig over zijn. 

Heel fijn aan het boek is dat het geloof er een plekje in heeft gekregen. Een onverhoord gebed kan zo moeilijk zijn, kunnen je zoveel twijfels brengen. Ook dit wordt beschreven, en wederom voor mij herkenbaar. 

Boek is overzichtelijk en leest makkelijk. Fijn lettertype en duidelijke indeling. 

Wanneer is dit boek een aanrader?
* Als je zelf ongewenst kinderloos bent. Hoe moeilijk dit ook is, het is goed om het een plekje te geven in je leven. Zet het boek op je lijstje en als je er aan toe bent lees het.
* Als je je afvraagt hoe het is om ongewenst kinderloos te zijn. Of als familieleden/vrienden dit op hun pad krijgen. Er staan tips voor je in!


1 opmerking: