vrijdag 5 oktober 2018

Stille tijd

Stille tijd houden is iets wat niet makkelijk is, vind ik. Vooral op het moment tob ik er mee. Want mijn concentratie is echt drama sinds ik zwanger ben, waarschijnlijk ook omdat ik vaker moe ben. Terwijl het juist zo belangrijk is om niet alleen met de dingen van alle dag bezig te zijn, maar juist ook met de dingen rondom God en Zijn Woord. 


Bron: Pixabay

Meestal vulde ik stille tijd in met een stukje Bijbel lezen en gebed. Maar op het moment zoek ik ook andere vormen op. Graag deel ik ze met jullie, ter inspiratie en bemoediging. Sommige vormen kunnen ook prima waar je kind bij is. 

* Muziek luisteren. Vaak gebruik ik hiervoor YouTube. Hier deelde ik eerder 5 favoriete liederen met je. 

* Zingen. Sinds Sam hier in huis woont zingen we veel meer. Onder andere vormt het een stukje van de Bijbeltijd van Sam. Maar ook op zondag of in de auto zingen we veel. Sam geniet ervan en ik merk dat het me enorm troost om te zingen. 

* Podcast. Helemaal hip en nieuw. Ik ben er zelf nog lang niet in thuis, maar kwam pas een hele mooie tegen. Een dominee plaatst iedere zaterdag een podcast (luisterfragment) van 5 minuten. Je kunt dit onder andere beluisteren via YouTube. Het is nog maar net aan het opstarten, maar vind het heel waardevol. Zelf gebruik ik het als voorbereiding op de zondag. 

* Catechismus voorbereiden. Onze dominee preekt op zondag vaak uit de catechismus. Daaronder staan veel verwijsteksten. Deze probeer ik als voorbereiding op de zondag door de week al op te zoeken, te lezen en eventueel op te schrijven.

* Aantekeningen maken. Bij het lezen uit de Bijbel, beluisteren van een fragment of preek maak ik graag aantekeningen. Ik merk dat ik het dan beter onthoud. 

* Lezingen luisteren. Wederom doe ik dat vaak via YouTube, op dit kanaal staan bijvoorbeeld hele mooie. Ik vind het fijn om tijdens het poetsen een lezing te luisteren, vaak neem ik het dan ook beter op dan wanneer ik stil op de bank zit te luisteren. Ook preken luister ik nog wel eens terug. 

* Bijbelstudies of artikels lezen. Deze site vind ik waardevol. 

Ik wens je een vruchtbare stille tijd toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten