dinsdag 2 oktober 2018

Smeuïge appelcake

Wat is het heerlijk weer buiten! Ik kan er zo van genieten. De herfst is duidelijk in aantocht. Maar het is vaak nog zo lekker buiten. Na al die zomerwarmte is er eindelijk ook weer een tijd gekomen om de oven wat vaker aan te zetten. 

Momenteel ben ik aan het variëren met het bakken van cake. Ik hou niet zo van cake-naturel. Dus gooi er allerlei ingrediënten doorheen. Dit keer pakte het zo lekker uit dat ik besloot om het recept te delen. 

Deze cake is lekker smeuïg en wat klef. Ik hou ervan! Niets zo vervelend als een cake die je met thee weg moet spoelen. Reden dat hij wat klef is, is dat er wat meer bakpoeder dan anders word gebruikt. Ook gebruik ik wat minder suiker dan gebruikelijk, maar dat mis je niet door de lekkere kruiden. Weet je...we gaan gewoon beginnen!

Het ziet eruit...om op te eten!

Ingrediënten:
- 200 gram boter
- 4 eieren
- 150 gram suiker
- flinke eetlepel speculaaskruiden
- 200 gram zelfrijzend bakmeel
- theelepel bakpoeder 
- 2 appels
- kaneel

Werkwijze:
1. Verwarm de oven voor op 160 graden. Vet je bakblik in of bekleed 'm met bakpapier. 
2. Mix de boter samen met de suiker en speculaaskruiden romig. Ik klop dit altijd zeker 10 minuten. Het schijnt namelijk de basis te zijn van een goede cake heb ik ooit geleerd. Ondertussen schil je de appels. Snij één appel in blokjes en bestuif met kaneel. De andere snij je in dunne schijfjes.
3. Mix de eieren er één voor één door. 
4. Zeef bakmeel en bakpoeder boven de kom en spatel het er doorheen. 
5. Roer daarna de blokjes appel er doorheen. 
6. Verdeel je beslag in de bakvorm. 
7. Leg bovenop je beslag dakpansgewijs de plakjes appel. Bestrooi met kaneel. 
8. Zet in de oven voor 60 á 70 minuten op 160 graden. Cake is gaar wanneer de prikker er schoon uitkomt. 
9. Laat afkoelen en eet smakelijk! (Nog niet geprobeerd, maar met geklopte slagroom istie denk ik nog lekkerder!)



1 opmerking: