vrijdag 22 juni 2018

Fruit inmaken

Zoals beloofd een blogpost over inmaken van fruit. Hieronder geef ik je een overzicht van het fruit dat ik inmaak en wat ik daarna zoal van maak. 

Aardbeien

Momenteel is het volop het seizoen van de aardbeien. Wij hadden veel aardbeien, maar helaas van slechte kwaliteit. Ik heb ze dus bijna allemaal ingemaakt. 
Je kunt de hele vrucht inmaken. Je ontkroont en wast ze en maakt ze in. Te gebruiken voor bijvoorbeeld in de bowl. De aardbeien worden er wel zacht en wat snotterig van. 
Ik maak er vooral sap van. Ik ontkroon de aardbeien, was en blender de aardbeien. Ik vries de sap in. Heerlijk voor over de yoghurt maar ik gebruik het ook voor een kwarktaart, aardbeienmousse of smoothie. Zo heb je in de winter de zomer nog op tafel. 
Verder heb ik er ook jam van gemaakt. Een kilo vruchten en een kilo geleisuiker. Zo gebeurd. Deze maak ik in potten in. Over wecken schreef ik hier meer. Jam zonder geraffineerde suikers kun je maken met Marmello (verkrijgbaar bij bijv. natuurwinkel). 

Appels
Ik koop vaak een goedkoop een grote zak moesappels bij de fruitteler. Heerlijk voor de appelmoes. Deze schil ik, klokhuis eruit en in plakjes in een grote pan. Heel klein laagje water onderin de pan en op een laag vuurtje opwarmen. Langzaam zet ik het vuur iets hoger tot middelmatig vuur. Op een gegeven moment begint het te koken. Regelmatig roeren totdat het echt moes wordt. Daarna klop ik het vaak nog even op met een garde. Wij houden wel van stukjes in de appelmoes, dus ik maak het zo in. Maar hou je meer van een gladde appelmoes gebruik dan staafmixer, blender of roerzeef. 
Zoals je leest doe ik er helemaal geen suiker of kaneel in en dat mis ik ook niet. Toen Sam iets kleiner was, gebruikte ik het ook wel als fruithap. Maar hij is er nog steeds dol op. 
Appelmoes weck ik in potten of vries het in. 

Stoofperen
Wat zijn ze mooi! Net rode parels!
Monnikenklus om alle bessen van de
steeltjes af te krijgen.
Stoofperen is ook zo'n fruitsoort die typisch bij de herfst hoort. Het ruikt zo enorm lekker! Er zijn erg veel recepten voor in de omloop, maar ik schil ze, snij ze in stukjes (8) en haal klokhuis eruit. Goed wassen, met een laagje water in de pan en wat suiker op het vuur, als ze bijna gaar zijn voeg ik kaneel toe. De tijd dat ze moeten stoven verschilt per stoofpeer. Maar minimaal 2 uur heb je wel nodig. Je kunt er met een vork makkelijk in prikken en sommige stoofperen worden rood als ze gaar zijn. Wist je trouwens dat je een handpeer als Conference ook kunt stoven? Deze stoof je wel iets minder lang. Ik vries stoofperen altijd in, maar je kunt ze ook makkelijk wecken. De meeste kinderen zijn er dol op. 

Bessen,frambozen etc.
Ander zacht fruit kun je gebruiken om sap van te maken. Maar je kunt ook de hele vrucht invriezen, zoals bij de aardbeien. Zo heb ik nog aalbessen van vorig jaar in de vriezer, ontdekte ik pas. En van bijna alle fruitsoorten kun je jam maken. 

Over groenten inmaken hoop ik later iets te schrijven. Courgette en tomaat schaar ik onder de groenten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten