dinsdag 12 juni 2018

10 buitenactiviteiten met je peuter

Wij zijn fan van buitenspelen! Alle energie er weer even uit en even vitamientjes opsnuiven. Hieronder 10 ideetjes als buitenactiviteit voor je peuter. 

Bron: pixabay.com
1. Stoepkrijt
Mocht je er een hekel aan hebben om overal een streepje te hebben staan of aan die smoezelige handjes en kleren, dan sla je dit ideetje maar over. Sam vond het een hele ontdekking. Wel even opletten dat het niet in de mond terecht komt. 

2. Vliegeren
Bij veel wind maak je heel simpel een vlieger voor je kleintje. Plastic tas met een touwtje eraan. Feest!

3. Bellen blazen
Of jij of je peuter blaast. In de eerste instantie vond onze pleegzoon het geweldig dat ik blies. Hij rende achter alle bellen aan en keek heel verbaasd als ze uit elkaar spatten. Totdat hij het zelf wou doen. Ik heb toen het potje bellenblaas aan de voet van de parasol vast geplakt met tape. Niet dat hij veel bellen blies, maar hij deed z'n best. 

4. Een wandeling
En dan een wandeling op het tempo van je peuter. Stilstaan bij elk bloempje en paddestoel. En natuurlijk heerlijk op het gemakje. Ik betrap mezelf erop dat ik veel vaker wil dat hij mijn tempo aanhoudt. Terwijl hij juist leert en ontdekt als het op zijn tempo gaat. 

5. Speeltuintjes in de buurt
Wij hebben geluk, onze wijk is erg kindvriendelijk en heeft heel veel speeltuintjes. Schommel en glijbaan is vaak al genoeg. Op een mooie dag zit ik er vaak met een leesboek terwijl Sam 100x van de glijbaan afgaat. 

6. Picknicken
Pas had ik het zo eenvoudig gedaan. Een bakje met pindaknabbels, drinken en een fleecedekentje. Sam kon er maar niet over uit dat hij zomaar 'sippies' kreeg terwijl we in het bos op een bankje zaten. 

7. Kinderboerderij
Ook hierin hebben we weer geluk, zelfs de keuze uit twee stuks. Gratis en vrijblijvend. Vaak nog wat speeltoestellen. Ontdekken maar!

8. Zandbak
Daar speelt hij echt uren in. Al heb ik er een beetje een haat/liefdeverhouding mee. Want dat zand he...dat zit écht overal. Maar als ik zie hoe Sam geniet dan heb ik er dat graag voor over. 

9. Rondje fietsen
Met de loopfiets. Eerst was het alleen door de straat, nu maken we echt kilometers. Ik loop en Sam sjeest mee op z'n loopfiets. 

10. Tuinieren
Sam en ik tuinieren samen. Gaat niet altijd goed en het gaat niet altijd zoals het moet. Maar ik vind het een mooie ervaring voor Sam om te leren. Hij helpt nu vaak mee de emmer vasthouden of met stoffer en blik blaadjes op te vegen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten