vrijdag 16 augustus 2019

Van de boekenplank (8); Actief besparen

Helemaal vereerd dat ik dit mooie boek kreeg: 



Ik volg Adrianne al een tijdje via haar blog. Ze schrijft heel inspirerend. En omdat ik zelf ook met een boodschappenbudget werk herken ik heel veel dingen. 

Kijk bijvoorbeeld de voorkant van het boek: Actief besparen - inspiratie en tips voor een rijk leven met een klein budget. 
Sinds ik met een boodschappenbudget werk herken ik dat je veel dankbaarder leeft. Je waardeert ook veel meer wat je 'zomaar gratis' krijgt.



Op haar blog schrijft Adrianne al heel veel over besparen. Toch is dit boek niet een samenvatting van haar blog. In dit boek behandeld ze het besparen uitgebreid en op een logische volgorde. Natuurlijk herken je dingen als je haar blog hebt gelezen. 

Wat me opvalt aan het boek:

- Het leest heel vlot door. Ook 'saaie kost' komt niet droog over. Adrianne heeft een vlotte manier van schrijven. 

- De opmaak van de pagina's oogt overzichtelijk. Daardoor leest het vlot. 

- De aanvullingen/tips in de kantlijn vind ik fijn lezen. 

- Het leeslintje! Ideaal, geen boekenlegger nodig

- Heel veel tips en adviezen. Achterin zijn heel concreet wat naaipatronen en recepten opgenomen, maar tussendoor zijn er ook talloze adviezen te winnen. 

- Je krijgt meteen zin om te beginnen. Zeker als je de spaarmeter tegen komt in het boek. 

- Het boek is heel laagdrempelig. Voorbeeld: hoeveel zakken chips eet je per week? Stel je voor dat je een jaar lang die ene zak chips in de supermarkt laat liggen, hoeveel bespaar je dan? En wat zou je van dat geld nog meer kunnen doen? 

- Adrianne laat je nadenken over je financieën: je uitgaven en je inkomsten. Ze stimuleert je vooral te besparen op je uitgaven. Maar ze prikkelt je ook om creatief te denken. Bijvoorbeeld om spullen of diensten te ruilen. 

- Heel veel extra's in dit boek: patronen, recepten, maar ook printables en een excelbestand


De achterkant van het boek kun je hier lezen. Ook het excelbestand vind je daar. En natuurlijk kun je het boek daar online bestellen.  

Mocht je ook willen besparen (wie niet?) dan is dit een heel mooi en praktisch boek om mee te beginnen. En vergeet ook haar blog niet te volgen!

1 opmerking: