vrijdag 9 augustus 2019

Ajam Pangang

Die enkele keer dat wij Chinees eten in huis hebben zit er altijd en standaard Babi Pangang bij. Ooit maakte ik het met een pakje en een zakje. Maar je kan het zelf ook makkelijk maken. Wat trouwens nog veel makkelijker is!

Deze variant is wat gezonder dan dat je hem bij de Chinees eet. Hij is veel minder zoet. Ik maak hem met kip in plaats van varkensvlees (vandaar ajam pangang ipv babi pangang). En ook voeg ik er veel meer groenten bij. De grootste eer voor dit recept is aan Ilse. Maar zoals bij heel veel recepten zoek ik mijn eigen weg erin. Vandaar dat ik mijn eigen versie van het recept hier deel. 

Ajam Pangang (voor 2 personen)

Ingrediƫnten:
- 2 kipfilets
- 3 grote uien
- 2 knoflookteentjes
- 2 a 3 theelepels sambal
- 5 eetlepels ketjap manis
- 1 groot blikje tomatenpuree
- 2 eetlepels bloem
- 300 ml bouillon (bijv. kip of groenten)
- 2 eetlepels appelstroop

Om erbij te serveren
- 200 gram sperziebonen of peultjes
- 200 gram champignons
- 350 gram (zilvervlies)rijst

Werkwijze:
- Snij de ui in halve ringen, hak de knoflooktenen fijn
- Verhit olie in een grote braadpan en fruit daarin de ui en knoflook. Snij ondertussen de kipfilets in reepjes
- Voeg de kipfilet toe in de pan en bak de reepjes gaar
- Maak een papje van 300 ml (warme) bouillon met appelstroop. Laat de appelstroop erin oplossen (flink roeren). 
- Strooi de bloem in de pan over de ui, knoflook en kip. Roer goed door en laat het een minuut garen. 
- Giet scheutje voor scheutje de bouillon met appelstroop erbij. Blijf goed roeren. Laat het goed door verwarmen terwijl je blijft roeren.
- Vervolgens voeg je ketjap manis, tomatenpuree en sambal erbij. 
- Roer nogmaals goed door en laat het een kwartier pruttelen. 
- Proef en pas aan naar smaak. Mocht je echt van zoet houden kun je er eventueel extra ketjap manis, appelstroop of suiker aan toe voegen. 
- Serveer met boontjes of peultjes, champignons en rijst. 

Eet smakelijk!

2 opmerkingen: