vrijdag 24 mei 2019

Moestuinieren op de stoep

Degene die mijn blog al langer volgt heeft vast wel door gehad dat één van mijn hobby's moestuinieren is. Ik vind het heerlijk om te doen. Het allermooiste vind ik dat ik het zaadje zie ontkiemen en boven komen. Stiekem graaf ik wel eens een zaadje op (bijv. van een boon) om te kijken wat het zaadje doet. En heb je trouwens wel eens een pootaardappel een paar weken na het poten opgegraven? De lente is absoluut zonder twijfel mijn favoriete seizoen. Hoewel ik ook van de andere seizoenen kan genieten hoor. 

Ondanks alle drukte in en rond mijn gezin heb ik toch nog ergens wat tijd gevonden om te tuinieren. Ik heb een grote groentetuin ter beschikking. Er zijn bonen, rode bieten, prei, boerenkool gezaaid. Omdat we eerst een warme periode hadden (rond Pasen) en vervolgens een behoorlijk koude periode er achteraan is niet alles opgekomen of komt wisselend op. De rode bieten zaaien we over. De bonen kwamen echt na wéken pas boven. Een boon moet je trouwens niet te vroeg zaaien, bonen houden van warmte. 
Prei is (hopelijk) nog onderweg, maar als prei net bovenkomt is het moeilijk te zien omdat het zo'n heel klein stengeltje is. De boerenkool zag ik vandaag boven piepen (als het geen onkruid was dan...)

Ik probeer ook eerst wat in potjes te kweken in de vensterbank en vervolgens op de stoep (om te wennen aan de buitentemperatuur) voordat het de grond in gaat. Maar ik heb ook een aantal bakken/potten vol gezaaid. Die blijven daar staan. Heerlijk om vanuit mijn keukenraam mijn groentes te zien groeien. 

Om je te inspireren en te laten zien dat moestuinieren écht niet moeilijk is, laat ik je zien hoe ik pluksla kweek. Ik heb ooit een bakje gehad met wat plantjes erin voor buiten. Ondertussen zijn de plantjes al doodgegaan, maar het bakje heb ik bewaard. Voor ongeveer €2,00 heb je een pakje zaad. Ik vulde het bakje met potgrond, zaadjes zaaien en een heel klein laagje potgrond erover. Regelmatig wat nat maken. En binnen een week zie je de zaadjes ontkiemen (zeker bij hogere temperaturen). 

Kijk dan...dan groeit dit in een bakje op je stoep:


Ik knipte met een schaar de pluksla af en maakte er een heerlijke stamppot van. Zijdezachte blaadjes. Dat was echt heel lekker. 


Zo kun je een aantal keer (ongeveer om de twee weken) de sla oogsten. Iedere keer groeit de sla opnieuw aan, maar wel iedere keer met iets minder volume. Na ongeveer drie a vier keer is het op. 

Zo heb je zo wat hele mooie sla, die je nergens zo in de supermarkt kan krijgen, voor bijna nop. Want ik gebruikte maar een klein beetje zaad uit het zakje. Deze manier van moestuinieren is ook prima voor kinderen te doen!

Eerder schreef ik over moestuinieren:

Hou er bij moestuinieren rekening mee dat de oogst soms kan mislukken. Dat begint soms al bij het opkomen van het zaad. Sommige omstandigheden (temperatuur, regen, zaadkwaliteit) heb je geen of weinig invloed op. Wij kunnen er goed voor zorgen, maar het is God die de groei geeft. 




1 opmerking: