dinsdag 29 mei 2018

10 herkenbare situaties met een peuter

Met die situaties bedoel ik van die acties waarvan je denkt: hoe gaan we dit pedagogisch oplossen?

Ik doe, net als iedere moeder, mijn best om hem goed op te voeden. 
Mijn peuter is een kereltje vol emotie. Het piekt per dag heel wat op en neer. En ja hoor, ik ga er nog al eens in mee. De ene keer stromen de tranen over je wangen van het lachen en de andere keer van het huilen. 

Goed...hier 10 situaties die de meeste moeders van een peuter wel zullen herkennen. 

Nummer 1
Hoe lekker je ook kookt, hoe lang je in de keuken staat en hoe leuk je het ook presenteert. De peuter eet geen hap! En dit heeft Sam dus heel lang volgehouden, gewoon een paar maanden. Hij werd er zelfs magerder van. 

Nummer 2
Een plasje op de vloer, en op de bank, en op de stoep en net voor de WC. Yeah, welkom in de wereld van zindelijkheidstraining. 

Bron: Pixabay
Nummer 3
Pinnen kan niet meer, want daarvoor heb je twee handen nodig. In die twee seconden dat je je hand even moet gebruiken om je code in te toetsen heeft hij net het snoepgoed, dat op zijn ooghoogte staat tentoongesteld bij de kassa of nog erger die plastic tassen, te pakken. 

Nummer 4
Hoort eigenlijk wel met stip op nummer 1: de introductie van het woordje NEE. Gewoon nee. Geen reden, helemaal niks. Maar als mama ja zegt, zeg jij nee. Als mama links zegt, zeg jij rechts. Hoezo vermoeiend?

Nummer 5
Opvoeden? Niet meer nodig. Onze peuter weet het zelf veel beter (vind hij). 

Nummer 6
Zelluf doen... En dat heeft twee kanten. Want ze willen ook zelluf doen, als 'zelluf' het heel erg langzaam doet of nog helemaal niet kan. Ik ben een grote voorstander van zelfstandigheid, maar soms zet 'ie wel te hoog in hoor :)

Nummer 7
Bananenvoeten. En dan bedoel ik dat van de schoenen verkeerd om doen. Hij doet het gewoon standaard verkeerd. Als hij zijn crocs zelf heeft aan gedaan en ik sta er grijnzend bij, vraagt hij zelf al: bananenvoetjes?

Nummer 8
Alles uit de kast om je zin te krijgen. En dan letterlijk soms echt alles uit de kast smijten. Of huilen. Of als vloerkleed spelen. Of de been van je moeder vasthouden. Of slaan. Of je voorover op tafel laten vallen. Of je beker van tafel gooien. Of gewoon een smoes verzinnen (ongelooflijk hè, zijn ze nog zo klein). Nogmaals: peuters zijn niet dom! Ze kennen je soms beter, dan jij jezelf kent. 

Nummer 9
Papa of mama naspelen. Deze is echt zoooo grappig! Ik kan er meestal erg om lachen. Totdat hij vanmiddag na deed dat ik boos was. Alsof ik in de spiegel keek. Een peuter is best een goede leermeester hoor! 

Nummer 10 
Het 0,0 herkennen van gevaar. Pakt aan een warme pan, loopt een sloot in, steekt zomaar de straat over. En hoe goed je als moeder ook je best doet, het herkennen zit er totaal niet in. 

Ben ik er nog eentje vergeten? Zet hem in de reacties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten