dinsdag 15 mei 2018

Wasdag

Wat is het fantastisch dat je de was buiten weer kunt drogen! Ik geniet er ontzettend van. Vandaag een lekker huishoudelijk blogje over de was. 


Qua was ben ik vrij makkelijk. Ik sorteer op wit (60 graden), lichtbont (40 graden) en donker (30  of 60 graden). En natuurlijk af en toe de jassen, knuffelberen of iets dergelijks. Maar ik ben niet heel erg van sorteren op kleur, daarvoor hebben we met z'n drietjes ook te weinig was voor. Ik hou er namelijk van om volle trommels draaien. Voorheen draaide ik de donkere was (donkere kleding) standaard op 40 graden, zo stond dat geprogrammeerd in mijn wasmachine. Maar het schijnt dat je was even schoon word op 30 graden, dat je er geld mee kunt besparen en dat het natuurlijk beter is voor het milieu. Nadat ik dat gelezen heb, was ik tegenwoordig op 30 graden. De lichtbont was ik nog steeds op 40 graden omdat daar ook beddengoed in meegaat. 

In de winter droog ik mijn was op zolder op droogrekjes. Wij hebben geen droger en eigenlijk mis ik die ook niet. Ik kan dan één trommel was per dag draaien en daar laten drogen. Dus verspreid ik de was over de hele week. Een enkele keer doe ik een poging om de was buiten te drogen, maar meestal bezorgt me dat alleen maar dubbel werk. Want de was is dan niet helemaal droog en dan moet ik hem vervolgens alsnog op zolder ophangen. En aangezien met een kleintje om je heen 'vlug-een-wasje-ophangen' niet echt lukt, kies ik vaak voor makkelijk en hang ik het meteen op zolder op. 

Bron: Pixabay.com

Voor in de zomerperiode doe ik het anders en dat bevalt me tot nu toe aardig goed. Ik heb een wasdag ingelast. Ik probeer die dag zoveel mogelijk was weg te werken. Ik heb een droogmolen waar 2 volle wastrommels was op passen. Wat voor- en nadelen van een wasdag op een rijtje. 

Voordelen:
- Je bent (in mijn geval dan, huishouden van 3 personen) voor de rest van de week van je was af. Ik was alleen later in de week nog een wastrommel met donkere kleding. 
- De strijk kun je in 1x weg werken. Een lege strijkplank vind ik altijd een mooi gezicht om naar te kijken :)
- De rest van de week heb je het makkelijk zonder was!

Nadelen:
- Het weer moet mee zitten, ik check van te voren altijd even buienradar. Niet dat dit altijd klopt, maar bij twijfel begin ik niet al te enthousiast met wassen omdat ik binnen maar één wastrommel aan was kwijt kan. 
- Je hebt al het werk in één keer. Aan het eind van de dag zit je met een paar wasmanden vol was. Ik werk dat het liefst dezelfde dag nog weg, maar daarvoor moet je nog wel over de energie beschikken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten